Vysokoškolská učebnica: Sociálna diagnostika a kazuistika v sociálnej práci, 2025

sep 17 2025

Predložená učebnica vznikla ako odpoveď na potrebu komplexného, uceleného a zároveň prakticky orientovaného sprievodcu v oblasti sociálnej diagnostiky a kazuistiky. Prepája teoretické koncepty s metodickými prístupmi, ponúka nástroje a techniky využiteľné v praxi a ilustruje ich prostredníctvom modelových kazuistík. Osobitnú pozornosť venuje etickým aspektom práce, kultúrnej senzitivite a reflexii, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou profesionálneho výkonu sociálnej práce.

Publikácia je určená predovšetkým študentom vysokých škôl odboru sociálna práca, ktorí v nej nájdu oporu pri osvojovaní si kľúčových vedomostí a zručností. Zároveň môže slúžiť aj odborníkom v praxi ako metodická príručka pri spracovávaní kazuistík, pri plánovaní intervencií či v procese supervízie. V neposlednom rade veríme, že prinesie inšpiráciu pre ďalšie akademické bádanie a praxou overené inovácie v sociálnej práci.

Učebnica vznikla výlučne ako výsledok klinickej sociálnej práce, opierajúcej sa o dlhoročnú odbornú prax autora v oblasti sociálnej práce. Obsah jednotlivých kapitol je preto priamo formovaný skúsenosťami z terénu, z akademického prostredia a z reflexie každodenných situácií, s ktorými sa sociálni pracovníci stretávajú.

Nech je táto učebnica mostom medzi teóriou a praxou, nástrojom vzdelávania aj reflexie a zároveň príspevkom k posilňovaniu profesionálnej identity sociálnej práce na Slovensku.

Recenzný posudok
Recenzent: doc. ThLic. Mgr. Peter Laca, PhD., VŠZaSP sv. Alžbety, n.o., Bratislava

Predkladaná učebnica Sociálna diagnostika a kazuistika v sociálnej práci od PhDr. Mareka Koltáša, PhD., MBA, predstavuje systematické spracovanie problematiky sociálnej diagnostiky a kazuistiky, ktoré sú hlavnými zložkami profesionálnej sociálnej práce. Text je rozdelený do dvoch častí. Prvá časť sa zameriava na teoretické východiská sociálnej diagnostiky, jej etapy, metódy a špecifiká v porovnaní so sociálnou anamnézou. Druhá časť sústreďuje pozornosť na kazuistiky, ich definovanie, funkcie, metodológiu tvorby, ako aj na praktické ukážky a modelové prípady. Tento prístup zabezpečuje logickú kontinuitu od teórie k praktickej aplikácii.

Autor koncipuje text v interdisciplinárnom rámci, čerpajúc z ekologicko-systémovej teórie, biopsychosociálneho modelu a naratívneho prístupu. Diagnostika je v učebnici prezentovaná nie iba ako deskriptívny proces, ale ako analyticko-reflexívny nástroj, ktorý zahŕňa interpretáciu údajov, formuláciu hypotéz a návrh intervencie. Podobne je kazuistika spracovaná nielen ako opis prípadu, ale ako metodologický prostriedok umožňujúci diagnostické, intervenčné, reflexívne a výskumné využitie.

Učebnica má výrazný didaktický rozmer. Každá kapitola je doplnená o zhrnutia, základné pojmy a reflexívne otázky, ktoré vedú k aktívnemu osvojovaniu obsahu a poznatkov. Tento prvok podporuje rozvoj kritického myslenia a zvyšuje použiteľnosť učebnice v univerzitnej výučbe. Text učebnice je využiteľný nielen pre študentov sociálnej práce, ale aj pre odborníkov v praxi, ktorí potrebujú systematickú metodickú oporu.

Pozitívom učebného textu je bohaté využitie modelových kazuistík, ktoré demonštrujú praktické využitie metodických postupov. Negatívom je, že učebný text miestami pôsobí veľmi rozsiahlo a terminologicky náročnejšie, čo môže byť pre niektorých študentov zaťažujúce. Napriek tomu poskytuje široký teoretický základ.

Konštatujeme, že predkladaná učebnica zapĺňa priestor v slovenskej odbornej literatúre, ktorý sa doteraz venoval problematike sociálnej diagnostiky a kazuistiky len fragmentárne. Prináša teda súhrnný a ucelený pohľad na oblasť, ktorá je kľúčová pre profesionálnu identitu sociálnej práce a jej metodologickú vyspelosť. Text reflektuje etické, kultúrne a právne dimenzie praxe, čím poskytuje čitateľovi širší rámec na porozumenie spoločenským súvislostiam sociálnej práce.

Na základe obsahovej analýzy a odborného spracovania možno učebnicu Sociálna diagnostika a kazuistika v sociálnej práci hodnotiť ako vedecky fundovaný, metodologicky prehľadný a didakticky využiteľný text. Kniha spĺňa kritériá učebnice pre vysokoškolské štúdium v odbore sociálna práca, ako aj v rámci ďalšieho profesijného vzdelávania sociálnych pracovníkov a zároveň má potenciál stať sa referenčnou príručkou pre odbornú prax.

Recenzný posudok
Recenzent: doc. PaedDr. Slavomír Laca, Ph.D., Dr.h.c., Pražská vysoká škola psychosociálních studií, s.r.o., v Prahe, ČR

Vysokoškolská učebnica Sociálna diagnostika a kazuistika v sociálnej práci od PhDr. Mareka Koltáša, PhD., MBA, predstavuje systematicky spracovaný odborný text, ktorý sa usiluje o prepojenie teoretických východísk so špecifikami praktickej aplikácie v sociálnej práci. Autor, ktorý je etablovaným odborníkom v oblasti sociálnej práce, sa v diele zameriava na vymedzenie a konceptualizáciu procesu sociálnej diagnostiky, pričom tento rámec obohacuje o metodologické a kauzistické aspekty.

Predkladaný odborný text je členený do jednotlivých kapitol, ktoré reflektujú ciele, funkcie, štruktúru a fázy diagnostického procesu, pričom osobitnú pozornosť venuje kazuistike ako špecifickej metóde sociálnej práce. Autor analyzuje jednotlivé fázy diagnostiky – od prvotného kontaktu s klientom cez formuláciu hypotéz až po syntézu zistení a návrh intervencie. Takéto členené spracovanie umožňuje čitateľovi sledovať logickú postupnosť krokov a lepšie porozumieť vnútorným väzbám medzi diagnostikou a intervenciou.

Významným prínosom odborného textu vysokoškolskej učebnice je dôraz na prepojenie teoretických konceptov so sociálnou praxou. Autor využíva konkrétne modely a príklady, ktoré ilustrujú aplikovateľnosť diagnostických nástrojov v kontexte reálnych situácií klientov v prirodzenom sociálnom prostredí. Pozitívne je i to, že do popredia kladie etické aspekty sociálnej práce – akcentuje zásadu rešpektu k dôstojnosti a autonómii klienta, ako aj požiadavku profesionálnej integrity sociálneho pracovníka.

Vysokoškolská učebnica vykazuje viacero výrazných predností. V prvom rade je to jej systematická a prehľadná štruktúra, ktorá sa opiera o jasne formulované metodologické východiská. Ďalšou silnou stránkou je didaktická hodnota textu – autorovi sa podarilo nájsť rovnováhu medzi prístupnosťou pre študentov a zároveň dostatočnou odbornou hĺbkou pre profesionálnu prax. Nemenej významným prínosom je aj etický rozmer publikácie, ktorá neostáva iba pri technických postupoch, ale zdôrazňuje hodnotové a profesijné aspekty sociálnej práce. Napriek týmto kvalitám má odborný text menšie limity. Jej silná orientácia na slovenský kontext prináša riziko obmedzenej komparácie so zahraničným diskurzom. Rozšírenie o medzinárodné prístupy a trendy by mohlo poskytnúť širšiu perspektívu.

V závere autor jasne charakterizuje, že kvalitná diagnostika je fundamentálnym predpokladom účinnej sociálnej intervencie. Zdôrazňuje tak nielen odbornú a metodologickú rovinu, ale aj hodnotovú a profesijnú zodpovednosť sociálneho pracovníka. Celkovo možno konštatovať, že publikácia Sociálna diagnostika a kazuistika v sociálnej práci predstavuje významný príspevok k odbornej literatúre v oblasti sociálnej práce. Je vhodná ako učebný materiál pre študentov, ale aj ako praktická pomôcka pre profesionálov nielen v sociálnych službách. Napriek čiastkovým limitom možno knihu odporučiť ako základnú literatúru pre všetkých, ktorí sa zaoberajú problematikou diagnostiky a kazuistiky nielen v sociálnej práci, a to najmä pre jej systematickosť, didaktickú hodnotu a dôraz na etické dimenzie profesie.

OBSAH

I. SOCIÁLNA DIAGNOSTIKA

1. SOCIÁLNA DIAGNOSTIKA – TEORETICKÉ VÝCHODISKÁ
1.1 DIAGNOSTIKA AKO POZNÁVACÍ PROCES
1.2 VYMEDZENIE SOCIÁLNEJ DIAGNOSTIKY
1.3 CIELE A FUNKCIE SOCIÁLNEJ DIAGNOSTIKY
1.3.1 Primárne ciele sociálnej diagnostiky
1.3.2 Funkcie sociálnej diagnostiky
1.4 ETAPY A METÓDY DIAGNOSTICKÉHO PROCESU
1.4.1 Etapy diagnostického procesu
1.4.2 Metódy používané v diagnostickom procese
1.5 DIAGNÓZA AKO VÝSLEDOK PROCESU
1.5.1 Funkcie diagnózy
1.5.2 Typológia sociálnych diagnóz
1.6 DIAGNOSTICKÝ ROZHOVOR
1.6.1 Fázy diagnostického rozhovoru
1.6.2 Používané techniky a princípy
1.6.3 Etické zásady v diagnostickom rozhovore
1.7 ETICKÉ A PROFESIONÁLNE ASPEKTY DIAGNOSTIKY
1.7.1 Informovaný súhlas a transparentnosť
1.7.2 Dôvernosť, súkromie a ochrana údajov
1.7.3 Profesijné hranice a mocenská asymetria
1.7.4 Kultúrna kompetencia a inkluzívnosť
1.7.5 Etická reflexia a supervízia
1.8 ROZDIEL MEDZI SOCIÁLNOU DIAGNOSTIKOU A SOCIÁLNOU ANAMNÉZOU
1.8.1 Sociálna anamnéza – opisná faktografia a biografický rámec
1.8.2 Sociálna diagnostika – interpretačný a analytický proces
1.8.3 Kľúčové rozdiely – komparácia funkcií a prístupov

2. DIAGNOSTICKÉ NÁSTROJE A TECHNIKY
2.1. ANALÝZA DOKUMENTOV A POSUDKOV
2.2. POZOROVANIE V DIAGNOSTICKEJ PRAXI
2.3. ROZHOVOR AKO NÁSTROJ
2.3.1. Ciele a význam diagnostického rozhovoru
2.3.2 Štruktúra diagnostického rozhovoru
2.3.3 Techniky v diagnostickom rozhovore
2.4. PROJEKTÍVNE TECHNIKY
2.5. ŠTANDARDIZOVANÉ A NEŠTANDARDIZOVANÉ NÁSTROJE
2.5.1 Štandardizované nástroje
2.5.2 Neštandardizované nástroje
2.6. Diagnostické vizualizačné pomôcky (prehľad)

3. ANAMNÉZA V KONTEXTE SOCIÁLNEJ DIAGNOSTIKY
3.1. TEORETICKÉ VYMEDZENIE ANAMNÉZY
3.2. DRUHY ANAMNÉZ PODĽA ZAMERANIA
3.3. ANAMNESTICKÝ ROZHOVOR – METÓDY A TECHNIKY
3.3.1 Funkcie anamnestického rozhovoru
3.3.2 Štruktúra rozhovoru
3.4. ŠTRUKTÚRA A VÝZNAM ANAMNÉZY
3.4.1 Štruktúra sociálnej anamnézy
3.4.2 Význam anamnézy v sociálnej práci
3.5. ETICKÉ ASPEKTY ZBERU ANAMNESTICKÝCH ÚDAJOV
3.5.1 Princíp informovaného súhlasu
3.5.2 Rešpekt k súkromiu a intímnym hraniciam
3.5.3 Ochrana dôvernosti a citlivých údajov
3.5.4 Princíp rešpektu k dôstojnosti a subjektivite klienta
3.5.5 Etické dilemy a konflikty
3.5.6 Kultúrna senzitivita

4. DIAGNOSTICKÉ VIZUALIZAČNÉ NÁSTROJE
4.1 DEFINÍCIA A VÝZNAM
4.2 TYPOLÓGIA NÁSTROJOV
4.2.1 Genogram
4.2.2 Ekomapa
4.2.3 Kulturogram
4.2.4 Časová os
4.2.5 Projektívna kresba

II. KAZUISTIKA V SOCIÁLNEJ PRÁCI
5 KAZUISTIKA – TEORETICKÉ VÝCHODISKÁ
5.1 ÚVOD DO PROBLEMATIKY KAZUISTIKY
5.1.1 Historické pozadie a vývoj kazuistiky
5.1.2 Kazuistika ako interdisciplinárny koncept
5.1.3 Kazuistika v kontexte vzdelávania a profesijného rozvoja
5.2 DEFINÍCIE KAZUISTIKY
5.2.1 Odborné vymedzenie kazuistiky
5.2.2 Charakteristiky kazuistiky v sociálnej práci
5.2.3 Rozlíšenie: kazuistika, prípadová štúdia a administratívny záznam
5.3 FUNKCIE KAZUISTIKY
5.3.1 Diagnostická funkcia
5.3.2 Dokumentačná funkcia
5.3.3 Intervenčná funkcia
5.3.4 Vzdelávacia a supervízna funkcia
5.3.5 Výskumná funkcia
5.3.6 Reflexívna a evaluačná funkcia
5.3.7 Advokačná a mediačná funkcia
5.4 CIELE KAZUISTIKY
5.4.1 Diagnostický cieľ
5.4.2 Intervenčný cieľ
5.4.3 Reflexívny a etický cieľ
5.4.4 Edukačný a výskumný cieľ
5.4.5 Zdieľanie v medziodborovej spolupráci
5.4.6 Podpora kontinuity a prenosu informácií
5.5 DRUHY KAZUISTIKY
5.5.1 Podľa profesijnej oblasti
5.5.2 Podľa metodického prístupu
5.5.3 Podľa účelu a cieľového adresáta
5.5.4 Podľa rozsahu, hĺbky a času

6. TVORBA KAZUISTIKY A JEJ ŠTRUKTÚRA
6.1 ŠTÝLY A FORMY PÍSANIA KAZUISTIKY
6.2 LITERÁRNA FORMA, JAZYKOVÉ ODPORÚČANIA
6.2.1 Literárna forma kazuistiky: význam, využitie a úskalia
6.2.2 Jazykové odporúčania pre odbornú kazuistiku
6.3 ČASTÉ CHYBY PRI PÍSANÍ KAZUISTIKY
6.3.1 Klasifikácia častých chýb
6.4 CHECKLIST PRE ODBORNÍKOV A ŠTUDENTOV
6.4.1 Checklist podľa častí literárnej kazuistiky
6.4.2 Checklist pre študentov
6.4.3 Checklist pre odborníkov
6.5 POROVNANIE SPRÁVNYCH A NESPRÁVNYCH FORMULÁCIÍ

7. PRAMENE A PODKLADY PRE TVORBU KAZUISTIKY
7.1 PRIMÁRNE A SEKUNDÁRNE ZDROJE
7.1.1 Primárne zdroje
7.1.2 Sekundárne zdroje
7.2 ROZHOVORY, DOKUMENTY, POSUDKY
7.2.1 Rozhovory
7.2.2 Dokumenty
7.2.3 Posudky
7.3 NAKLADANIE S OSOBNÝMI ÚDAJMI A GDPR
7.3.1 Základy ochrany osobných údajov
7.3.2 Informovaný súhlas
7.3.3 Práva dotknutej osoby
7.3.4 Praktické odporúčania pre sociálnych pracovníkov
7.4 INFORMOVANÝ SÚHLAS A JEHO VÝZNAM
7.4.1 Podstata a význam informovaného súhlasu
7.4.2 Ako vytvoriť informovaný súhlas: štruktúra a obsah
7.4.3 Praktické rady pri získavaní informovaného súhlasu
7.5 LIMITY ZBERU DÁT A ETICKÁ REFLEXIA
7.5.1 Typy limitov zberu dát
7.5.2 Etická reflexia v procese zberu dát
7.5.3 Praktické odporúčania
7.5.4 Príklad limitu zberu dát a etickej reflexie v praxi

8. KAZUISTICKÝ ZÁZNAMOVÝ HÁROK
8.1 ŠTRUKTÚRA A PODROBNÝ POPIS POLOŽIEK, VZOR

9. MODELOVÉ KAZUISTIKY
9.1 LITERÁRNA KAZUISTIKA
9.2 NARATÍVNA KAZUISTIKA
9.3 ANALYTICKÁ KAZUISTIKA

PRÍLOHA A: METODIKA PRÁCE S GENOGRAMOM – MODELOVÝ PRÍKLAD
PRÍLOHA B: METODIKA PRÁCE S EKOMAPOU – MODELOVÝ PRÍKLAD
PRÍLOHA C: METODIKA PRÁCE S ČASOVOU OSOU – MODELOVÝ PRÍKLAD
PRÍLOHA D: METODIKA PRÁCE S KRESBOU – MODELOVÝ PRÍKLAD

OBJEDNAŤ KNIHU: marek.koltas@vssvalzbety.sk


Autor: PhDr. Marek Koltáš, PhD., MBA
Recenzenti: doc. ThLic. Mgr. Peter Laca, PhD. - Vysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety v Bratislave, n. o
doc. PaedDr. Slavomír Laca, Ph.D., Dr.h.c. - Pražská vysoká škola psychosociálních studií, s.r.o., ČR
Názov: SOCIÁLNA DIAGNOSTIKA A KAZUISTIKA V SOCIÁLNEJ PRÁCI
Vydanie: prvé
Rok vydania: 2025
Počet strán: 209
Náklad: 200
Vydavateľ: Vysoká škola zdravotníctva sociálnej práce sv. Alžbety Bratislava, Detašované pracovisko bl. Sáry Salkaházi, Rožňava.
Tlač: A-print s.r.o., Prešov.
ISBN 978-80-8132-305-8
EAN 9788081323058