Sociálna práca

Kurz: Supervízia pre pomáhajúce profesie

jan 4 2025

Vážené kolegyne a kolegovia,
dovoľujeme si Vás informovať, že Spoločnosť pre výskum, vzdelávanie a aplikáciu pomáhajúcich vied otvára akreditovaný vzdelávací program “Supervízia v pomáhajúcich profesiách”. Termín a miesto budú upresnené.

Názov vzdelávania: Supervízia pre pomáhajúce profesie
Akreditovaný vzdelávací program MŠVVaŠ SR
Rozsah: 240 hodín

Vedomosti, zručnosti a kompetencie absolventa
Po absolvovaní vzdelávacieho programu účastník disponuje vedomosťami o supervízii, skupinových procesoch a didaktike, má zručnosti vo vedení individuálnej aj skupinovej supervízie, analyzuje a identifikuje tému - problém pomáhajúceho profesionála, dodržuje etické princípy supervíznej praxe. Je schopný empaticky pochopiť a akceptovať supervidovaného pomáhajúceho profesionála, pri supervidovaní vedie supervidovaného k pozitívnej zmene pri hľadaní nových alternatív v práci s klientom, vie metodicky usmerňovať interakciu medzi pomáhajúcim profesionálom a klientom s využitím sebareflexívnych schopností jednotlivca, skupiny, tímu a organizácie s orientáciou na motiváciu a mobilizáciu k vyriešeniu problému vlastným potenciálom. Podporuje riešenie neštandardných situácií na pracovisku v oblasti komunikácie a kooperácie medzi spolu-pracovníkmi a nadriadenými s cieľom nápravy a pozitívnej zmeny so zabezpečením optimálnej komunikácie a kooperácie. Ovláda štýly supervízie pri supervidovaní, techniky a nástroje v supervíznom procese.

ProSurvey & Prohuman - realizujte výskumy s nami

jan 8 2024

ProSurvey a Prohuman ponúka službu spracovania dotazníkov a výskumov podľa dodanej predlohy. Oslovíme vybraných respondentov, vyhodnotíme odpovede. Pošleme Vám hotové výsledky, v ktorých sú tabuľky a grafy. Odbremeníme Vás tak od práce a vyhodnocovania dotazníkov, technického spracovania a tvorby grafov. Od roku 2011 sme individuálne poradili a vyhodnotili cez 800 výskumov z rôznych profesijných oblastí.

Naše zameranie

1. Prieskumy k študentským záverečným prácam.
2. Prieskumy verejnej mienky, komerčné prieskumy a anketové sondáže.
3. Vedecké štúdie (elektronické spracovanie štandardizovaných dotazníkov, testov a dotazníkov vlastnej proveniencie).

Obráťte sa na nás a pomôžeme vám ich zrealizovať.

Komplexný pohľad na reintegráciu nezamestnaných: motivačné mechanizmy, bariéry a intervencie agentov voľných pracovných miest

okt 26 2025

Comprehensive Perspective on the Reintegration of the Unemployed: Motivational Mechanisms, Barriers, and Interventions of Job Placement Agents.

Abstrakt: Nezamestnanosť predstavuje komplexný sociálny jav s výraznými ekonomickými, psychologickými a spoločenskými dôsledkami. Hoci štatistiky naznačujú pokles celkovej miery nezamestnanosti, významná časť populácie zostáva dlhodobo bez práce a čelí prekážkam pri opätovnej integrácii na trh práce. Príspevok sa zameriava na skúmanie motivácie a bariér nezamestnaných z pohľadu agentov voľných pracovných miest, ktorí sprostredkovávajú kontakt medzi uchádzačmi a zamestnávateľmi. Na základe pilotného kvalitatívneho výskumu, realizovaného prostredníctvom kazuistík konkrétnych prípadov uchádzačov, sa identifikovali tri kľúčové oblasti týkajúce sa procesu reintegrácie: individuálne motivačné faktory uchádzačov, subjektívne a objektívne bariéry a spôsoby, akými agenti voľných pracovných miest prispievajú k sprostredkovaniu zamestnania. Analýza ukázala, že motivácia nezamestnaných je výsledkom interakcie ekonomických (napr. potreba finančnej stability), sociálnych (podpora okolia) a psychologických faktorov (sebavedomie, predchádzajúce skúsenosti). Bariéry zahŕňajú nedostatok kvalifikácie, zdravotné obmedzenia, rodinné povinnosti či rezignáciu po opakovaných neúspechoch. Diskusia výsledkov je zasadená do kontextu zahraničných štúdií a poskytuje praktické odporúčania pre služby zamestnanosti, vrátane individuálne prispôsobených intervencií a efektívnej spolupráce medzi agentmi, uchádzačmi o zamestnanie, čo zvyšuje úspešnosť reintegrácie na trh práce.
Kľúčové slová: nezamestnanosť, motivácia, bariéry, agent voľných pracovných miest, reintegrácia

Abstract: Unemployment represents a complex social phenomenon with significant economic, psychological, and societal consequences. Although statistics indicate a decline in overall unemployment rates, a considerable portion of the population remains long-term unemployed and faces barriers to reintegration into the labor market. This article focuses on examining the motivation and barriers of unemployed individuals from the perspective of employment agency officers, who mediate contact between job seekers and employers. Based on a pilot qualitative study conducted through case studies of specific job seekers, three key areas related to the reintegration process were identified: individual motivational factors of job seekers, subjective and objective barriers, and the ways in which employment agency officers contribute to job placement. The analysis revealed that the motivation of unemployed individuals results from the interaction of economic factors (e.g., the need for financial stability), social factors (e.g., support from the environment), and psychological factors (e.g., self-confidence, previous experiences). Barriers include lack of qualifications, health limitations, family responsibilities, and resignation following repeated failures. The discussion situates the findings within the context of international studies and provides practical recommendations for employment services, including individually tailored interventions and effective collaboration between agency officers and job seekers, which enhances the success of labor market reintegration.
Keywords: unemployment, motivation, barriers, employment agency officers, reintegration

Forming of Social Work Students for Work with Clients with Mental Disorders

okt 26 2025

Abstract: The paper is focused on the preparation of university students for work with people with mental disorders. The aim of the research was to determine on what to focus in the forming of university social work students for work with people with mental disorders. We have conducted the research in the qualitative methodology. The research set consisted of 18 Slovak and Czech organizations or services, which are primarily focused on work with clients with mental disorders. The results describe the necessary professional and personality prerequisites, as well as the need for practice.
Key words: Mental disorders. Professional prerequisites. Personality prerequisites. Forming of students. Social work.

Sociálna práca a ochrana seniorov pred nekalými obchodnými praktikami

okt 21 2025

Social Work and the Protection of Seniors against Unfair Commercial Practices

Abstrakt: Cieľom príspevku je preskúmať mechanizmy ochrany seniorov pred manipulatívnymi a podvodnými praktikami prostredníctvom optiky sociálnej práce. Príspevok sa zaoberá rizikami, ktorými sú seniori vystavení, pričom zdôrazňuje ich zraniteľnosť a špecifiká digitálneho prostredia, ktoré rozširujú spektrum hrozieb. Príspevok analyzuje vzťah medzi zraniteľnosťou seniorov a mechanizmami nekalých obchodných praktík. Identifikuje kompetencie sociálnych pracovníkov pri prevencii a intervencii. Súčasne porovnáva príklady dobrej praxe zo Slovenska a zahraničia, čím poskytuje syntézu teoretických východísk a praktických prístupov, ktoré podporujú efektívnejšie začlenenie ochrany seniorov do praxe sociálnej práce.
Kľúčové slová: Nekalé obchodné praktiky, Príklady dobrej praxe, Seniori, Sociálna práca, Prevencia

Summary: The aim of the article is to examine the mechanisms for protecting seniors against manipulative and fraudulent practices through the lens of social work. The contribution addresses the risks to which seniors are exposed, emphasizing their vulnerability and the specific features of the digital environment that broaden the spectrum of threats. It analyzes the relationship between the vulnerability of seniors and the mechanisms of unfair commercial practices. It identifies the competences of social workers in prevention and intervention. At the same time, it compares examples of good practice from Slovakia and abroad, thus providing a synthesis of theoretical foundations and practical approaches that support the more effective integration of senior protection into social work practice.
Keywords: Intervention, Unfair commercial practices, Seniors, Social work, Prevention

Recenzia publikácie: Zamestnanosť a sociálna práca

sep 25 2025

Recenzovaná publikácia predstavuje systematický a zrozumiteľný prehľad kľúčových tém sociálnej práce v prostredí trhu práce a politiky zamestnanosti. Publikácia pozostáva zo 17 kapitol. Je určená predovšetkým študentom a praktikom sociálnej práce, no môže byť prínosná aj pre širšiu odbornú verejnosť. Autor vhodne prepája teoretické rámce s praktickými odporúčaniami pre prácu s nezamestnanými, čím presahuje učebnicové minimum.

Vysokoškolská učebnica: Sociálna diagnostika a kazuistika v sociálnej práci, 2025

sep 17 2025

Predložená učebnica vznikla ako odpoveď na potrebu komplexného, uceleného a zároveň prakticky orientovaného sprievodcu v oblasti sociálnej diagnostiky a kazuistiky. Prepája teoretické koncepty s metodickými prístupmi, ponúka nástroje a techniky využiteľné v praxi a ilustruje ich prostredníctvom modelových kazuistík. Osobitnú pozornosť venuje etickým aspektom práce, kultúrnej senzitivite a reflexii, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou profesionálneho výkonu sociálnej práce.

Etopedická zařízení v rámci ústavní a ochranné výchovy

júl 24 2025

Special Needs Facilities as the Setting for Institutional and Protective Care

Abstrakt: Text se zabývá etopedickými zařízeními v České republice a jejich legislativním ukotvením. Popisuje rozdíly mezi ústavní a ochrannou výchovou, včetně specifik jejich nařizování či ukládání soudem. Dále přehledně charakterizuje jednotlivé typy zařízení – od dětských domovů a dětských domovů se školou přes výchovné a diagnostické ústavy až po oddělení pro extrémní poruchy chování (EPCHO). Součástí je i zmínka o zařízeních spadajících pod jiná ministerstva a o základních odborných pojmech, které se k tématu vztahují. Cílem textu je nabídnout ucelený přehled systému péče o děti a mladistvé s poruchami chování v ČR, včetně důležitých legislativních změn a rozdílů mezi jednotlivými formami institucionální výchovy.
Klíčová slova: Detence, dětský domov, diagnostický ústav, ochranná výchova, ústavní výchova, výchovný ústav

Abstract: The text deals with special educational institutions in the Czech Republic and their legal framework. It describes the differences between institutional care and protective care, including the specific ways in which they are ordered or imposed by courts. It also provides an overview of the various types of facilities – from children’s homes and children’s homes with schools to educational and diagnostic institutions, as well as units for extreme behavioral disorders. The text also mentions facilities administered by other ministries and explains key professional terms related to the topic. Its aim is to offer a comprehensive overview of the system of care for children and adolescents with behavioral disorders in the Czech Republic, including important legislative changes and distinctions between different forms of institutional education and care.
Key words: Detention, children's home, diagnostic institute, protective education, institutional education, educational

Ilustrácia: Vytvorené umelou inteligenciou (2025)Ilustrácia: Vytvorené umelou inteligenciou (2025)

Osud Petra: Příběh chlapce na hraně zákona a naděje

júl 16 2025

The Fate of Petr: The Story of a Boy on the Edge of the Law and Hope

Tento příběh je pravdivý, avšak pro zachování anonymity je upraveno jméno hlavního hrdiny, stejně tak i místo pobytu a skutků, kterých se jedinec dopustil. Říkejme mu třeba Petr.

Dětství na okraji – bez pravidel i bezpečí
Je mu teprve jedenáct, když se stává případem pro kurátorku sociálně-právní ochrany dětí v malém okresním městě. Jedenáct let je věk, kdy by měl mít starosti maximálně o sešity do školy a kamarády na hřišti. Místo toho se Petr přestěhoval s babičkou do malého města. S babičkou, která už v té době o něj pečovala – a to ne z láskyplné volby, ale z nutnosti. Jeho matka na něj nestačila.

Závislostní chování v oblasti drog

jún 26 2025

Drug-Related Addictive Behavior

Abstrakt: Tento text se věnuje problematice závislostního chování se zaměřením na užívání návykových látek. V úvodu jsou představeny různé formy závislostí, přičemž hlavní pozornost je věnována drogové závislosti. Text se opírá o klasifikaci diagnóz dle MKN-10, potažmo MKN-11 a podrobně popisuje jednotlivé skupiny návykových látek. Součástí je také přehled nových drog, které se v poslední době objevují na trhu.
Kľúčové slová:
Craving, drogy, návykové látky, závislostní chování

Abstract: This text deals with the issue of addictive behaviour where the use of addictive substances is emphasized. In the introduction, different forms of addiction are introduced, with the main focus on drug addiction. The text is based on the ICD-10 and ICD-11 classification of diagnoses and describes in detail different groups of addictive substances. An overview of new drugs that have recently appeared on the market is also included.
Key words: Cravings, drugs, addictive substances, addictive behaviour

Edukačné aspekty činností terénnych pracovníkov: poznatky z kvalitatívneho výskumu

jún 18 2025

Educational Aspects of the Activities of Field Workers: Insights from Qualitative Research

Abstrakt: Článok sa zaoberá edukačnými aspektmi práce komunitných pracovníkov v marginalizovaných rómskych komunitách na Slovensku. Na základe kvalitatívneho výskumu, ktorý zahŕňal rozhovory a priame pozorovanie, analyzuje konkrétne činnosti, prostredníctvom ktorých komunitní pracovníci prispievajú k zvyšovaniu gramotnosti, rozvoju zručností a sociálnej integrácii klientov. Zistenia ukazujú, že edukácia v teréne prebieha najmä neformálnym spôsobom, prostredníctvom každodenných interakcií a praktickej pomoci. Dôležitými faktormi efektívnej edukácie sú dôvera, individuálny prístup a schopnosť reagovať na aktuálne potreby klientov. Výsledky výskumu poukazujú aj na potrebu systematickejšieho vzdelávania samotných komunitných pracovníkov v oblasti andragogiky. Článok zároveň prináša odporúčania na zefektívnenie edukačnej zložky komunitnej práce.
Kľúčové slová: terénna práca, edukácia, rómske komunity, gramotnosť, sociálna inklúzia, neformálne učenie, vzdelávanie dospelých, terénny výskum

Abstract: The article focuses on the educational aspects of community workers activities in marginalized Roma communities in Slovakia. Based on qualitative research involving interviews and direct observation, it analyzes specific activities through which community workers contribute to improving literacy, developing skills, and promoting the social integration of clients. The findings show that education in the field occurs predominantly in an informal manner, through everyday interactions and practical support. Key factors for effective education include trust, an individual approach, and the ability to respond to the current needs of clients. The research also highlights the need for more systematic education of community workers themselves in the field of andragogy. The article concludes with recommendations for enhancing the educational dimension of community work.
Keywords: field work, education, Roma communities, literacy, social inclusion, informal learning, adult education, field research

Aplikačný kontext projektívnych techník v supervízii pomáhajúcich profesií – výzvy a limity pre výskum, teóriu a prax

jún 15 2025

The Application Context of Projective Techniques in the Supervision of Helping Professions: Challenges and Limitations for Research, Theory, and Practice

Abstrakt: Táto štúdia poskytuje prehľad o aplikácii a prínosoch projektívnych technik v supervízii pomáhajúcich profesionálov. Zdôrazňuje rastúce uznanie týchto netradičných prístupov pri podpore hlbších vhľadov, zlepšovaní profesionálneho rozvoja a posilňovaní supervízneho vzťahu. Objasňuje sémantický posun od tradičných diagnostických projektívnych nástrojov k ich využitiu ako expresívnych a symbolických nástrojov v supervízii. Štúdia analyzuje teoretické základy, kľúčové techniky a ich vplyv na sebauvedomenie, riadenie prenosu a protiprenosu a prevenciu vyhorenia. Štúdia polemiku uzatvára odporúčaniami pre prax a budúci výskum, zdôrazňujúc potrebu robustnejšieho empirického overenia pre širšie prijatie týchto sľubných prístupov.
Kľúčové slová: Projektívne techniky, Supervízia, Pomáhajúce profesie, Profesionálny rozvoj, Supervízny vzťah, Expresívne nástroje, Symbolické nástroje, Sebauvedomenie

Abstract: This study provides an overview of the application and benefits of projective techniques in the supervision of helping professionals. It highlights the growing recognition of these non-traditional approaches in fostering deeper insights, enhancing professional development, and strengthening the supervisory relationship. The paper clarifies the semantic shift from traditional diagnostic projective tools to their utilization as expressive and symbolic instruments in supervision. It analyzes the theoretical underpinnings, key techniques, and their impact on self-awareness, managing transference and countertransference, and burnout prevention. The study concludes the discussion with recommendations for practice and future research, emphasizing the need for more robust empirical validation for the broader adoption of these promising approaches.
Kľúčové slová: Projective techniques, Supervision, Helping professions, Professional development, Supervisory relationship, Expressive tools, Symbolic instruments

Táto teoretická štúdia je jedným z výsledkov vedeckovýskumného projektu VEGA 1/0128/25 Návrh konštrukcie evidence-based modelu administrácie projektívnej techniky „zvieratká“ pre prostredie supervíznej praxe v pomáhajúcich profesiách.

This theoretical study is one of the results of the scientific research project VEGA 1/0128/25, titled "Proposal for the Construction of an Evidence-Based Model for the Administration of the 'Animals' Projective Technique in the Context of Supervisory Practice within Helping Professions."

Kurz Špecializované sociálne poradenstvo

máj 12 2025

Vážené kolegyne a kolegovia,
dovoľujeme si Vás informovať, ža Spoločnosť pre výskum, vzdelávanie a aplikáciu pomahajúcich vied otvára akreditovaný vzdelávací program “Špecializované sociálne poradenstvo” (Poradenstvo v oblasti sociálnej práce a sociálnych služieb). Termín a miesto budú upresnené.

Názov kurzu: Špecializované sociálne poradenstvo
Akreditovaný vzdelávací program MŠVVaŠ SR
Rozsah: 180 hodín

Cieľová skupina účastníkov
Absolventi II. stupňa vysokoškolského vzdelania s humanitným zameraním.

Lektorský tím
Tvoria odborníci v danej oblasti z akademického prostredia so skúsenosťami s výkonom priamej poradenskej činnosti pre rôzne skupiny sociálnych klientov.

Rodina a sociálna práca

apr 1 2025

Family and Social Work

Abstrakt: Príspevok sa zaoberá rodinou, jej funkciou a základnými typmi rodín. Venuje pozornosť postupom sociálnej práce pri práci s rodinou a význam supervízie. V príspevku sme predostreli krátky prehľad definície rodín z pohľadu odborných pracovníkov a uskutočnili prehľad základného typu rodín, ich funkcií a predstavili sme postupy práce sociálneho pracovníka s rodinou.
Kľúčové slová: rodina, funkcia rodiny, rodič, sociálna práca, supervízia

Abstract: The contribution deals with the family, its function, and basic types of families. It focuses on the procedures of social work when working with families and the importance of supervision. In the contribution, we provided a brief overview of the definition of families from the perspective of professionals and conducted a review of the basic types of families, their functions, and presented the procedures of a social worker's work with families.
Key words: family, family function, parent, social work, supervision.

Ilustrácia: vytvorené umelou inteligenciou (2025)Ilustrácia: vytvorené umelou inteligenciou (2025)

II. ročník Medzinárodnej vedecko - odbornej konferencie Košický zdravotnícky deň 2025, 7.3.2025, Košice

feb 23 2025

Vysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety v Bratislave v spolupráci s vysokými školami a organizáciami Vás srdečne pozývajú na II. ročník Medzinárodnej vedecko - odbornej konferencie Košický zdravotnícky deň 2025, ktorý sa uskutoční 7.3.2025 v Košiciach. Konferencia je zameraná na multidisciplinárny prístup v kontexte ošetrovateľstva, manažmentu, sociálnych a verejno-zdravotníckych aspektov.