Psychológia

ProSurvey - služba, ktorá Vám pomôže s výskumom

okt 9 2017

ProSurvey ponúka službu spracovania dotazníkov a výskumov podľa dodanej predlohy. Oslovíme vybraných respondentov, vyhodnotíme odpovede. Pošleme Vám hotové výsledky, v ktorých sú tabuľky a grafy. Odbremeníme Vás tak od práce a vyhodnocovania dotazníkov, technického spracovania a tvorby grafov. Od roku 2011 sme individuálne poradili a vyhodnotili cez 600 výskumov z rôznych profesijných oblastí.

Naše zameranie

1. Prieskumy k študentským záverečným prácam.
2. Prieskumy verejnej mienky, komerčné prieskumy a anketové sondáže.
3. Vedecké štúdie (elektronické spracovanie štandardizovaných dotazníkov, testov a dotazníkov vlastnej proveniencie).

Obráťte sa na nás a pomôžeme vám ich zrealizovať.

Monografia: Ja sa z teba zbláznim! Rodičia a výchova detí s ADHD

jan 10 2019

Porucha ADHD je najčastejšie diagnostikovanou poruchou u detí. V knihe chceme poukázať na jej prejavy u detí a tiež na dôsledky nesprávnej výchovy. Výchova detí s poruchou ADHD je veľmi náročná a zaťažujúca. Správanie dieťaťa vplýva negatívne na celú rodinu, preto je dôležité, aby rodičia mali dostatok vedomostí o tejto poruche. Motívom k napísaniu monografie je osobná skúsenosť autorky s výchovou dieťaťa s ADHD.

Čo sa dozviete v knihe?
Máte nepozorné alebo hyperaktívne dieťa?
Má problémy v škole a neviete si s tým rady?
Ako sa naučiť zvládať náročnú výchovu dieťaťa s ADHD?
A čo súrodenci?
Viete, že takéto dieťa má okrem problémov aj mimoriadne schopnosti a talenty?
Viete, že hyperaktivita má aj svoje klady?

Monografia: Stačilo! Učiteľ a vzdelávanie žiakov s ADHD

jan 9 2019

Všetci sme sa už stretli s deťmi, ktoré na prvý pohľad vyzerajú nevychovane, akoby ich rodičia nezvládali výchovu alebo sa im vôbec nevenovali. Deti, ktoré sú stále v pohybe, aj keby mali sedieť, deti, ktoré skáču do reči dospelým aj tie, ktoré „neustále“ plačú. Aj takto sa prejavuje porucha ADHD. Rodičia a učitelia vedia, že výchova týchto detí je ťažkým orieškom.

Kniha je určená najmä učiteľom, no cenné informácie v nej nájdu všetci rodičia hyperaktívnych detí a detí s poruchou pozornosti.

Čo sa dozviete v knihe?
• Ako riešiť agresívne správanie žiaka?
• Aké postupy zvoliť pri hyperaktívnych žiakoch?
• Ako byť oporou žiakovi s ADHD?
• Ako usporiadať triedu?
• Ako učiť v triede, kde sú žiaci s poruchou pozornosti?
• Ako sa vyrovnať s negatívnou kritikou rodičov?
• Ako vytvoriť účinnú spoluprácu s rodičmi?
• Ako nezabiť žiaka kritikou?

Expertky KIT-u budú diskutovať o tom, ako odhaliť manipulátora vo vzťahu

jan 9 2019

Členky Krízového intervenčného tímu (KIT) organizácie ADRA Slovensko vstúpili do roka 2019 s predsavzatím: naďalej hovoriť nahlas o násilí, organizovať viac osvetových aktivít a vzdelávacích podujatí pre rôzne cieľové skupiny v SR. Hneď prvá takáto diskusia sa uskutoční v stredu (16. januára) od 18ej v komunitnom centre UNIK na Ferienčíkovej ulici 5 v Bratislave pod názvom „Ako odhaliť manipulátora vo vzťahu“.

Sociálna opora u seniorov s onkologickým ochorením

dec 30 2018

Social support for seniors with cancer

Abstrakt: Sociálna opora predstavuje mieru pomoci pri prekonávaní nepriaznivej sociálnej situácie, ktorá môže vzniknúť z dôvodu nepriaznivého zdravotného stavu, ťažkého zdravotného postihnutia, dovŕšenia dôchodkového veku a je považovaná za jeden z najvýznamnejších obranných faktorov zdravia človeka.
Kľúčové slová: zdravie, choroba, potreby, senior, sociálna opora.

Abstract: Social support is a measure of assistance in overcoming the unfavorable social situation that may arise due to illness, severe disability, reaching retirement age and is considered one of the most important defense factors of human health.
Key words: health, illness, needs, senior, social support.

Radkin Honzák: Recenze knihy Aspergerův syndrom. Život pod společenským tlakem.

dec 7 2018

Radkovová I., Hořejší J.: ASPERGERŮV SYNDROM. Život pod společenským tlakem. Galén, Praha, 2018, 165 s. ISBN 978-80-7492-386-9.

Na seminářích o biblioterapii se doporučuje, aby knihy a další artefakty věnované životu nemocných, postižených a těžce se probíjejících četli v první řadě a především jejich blízcí, pečovatelé, ošetřovatelé, učitelé zdravotníci, protože se z nich dozvědí stokrát víc než z učebnic a přednášek. A také postižení, aby viděli, že nejsou sami.

Vzťah relaxácie a prežívania stresu u vysokoškolských študentov

dec 3 2018

The relation of relaxation and surviving stress in college students

Abstrakt: Množstvo ľudí denne bojuje s rôznymi stresovými situáciami, avšak špecifické prínosy relaxácie na zdravie jedinca zostávajú do značnej miery neznáme. Empirické výskumy dokazujú účinnosť relaxácie pri prekonávaní stresu, preto sme sa naším výskumom rozhodli sledovať vzťah relaxácie a prežívania stresu vysokoškolských študentov. Výskumný súbor tvorilo 90 participantov vysokých škôl na Slovensku. Náhodným výberom sme 60 z nich rozdelili do dvoch experimentálnych skupín, pričom respondenti prvej experimentálnej skupiny relaxovali prostredníctvom kontrolovaného dýchania, respondenti druhej skupiny počúvaním hudby po dobu troch týždňov päť minút denne. Dáta sme získali dotazníkovou batériou, ktorú respondenti vypĺňali pred a po experimente. Závery výskumu ukazujú, že prostredníctvom relaxácie je možné zmierniť prežívaný stres a tým sa potvrdil signifikantný vzťah relaxácie a prežívania stresu.
Kľúčové slová: copingové stratégie, kontrolované dýchanie, relaxácia, stres, vysokoškolskí študenti

Abstract: Many people struggled daily with various stressful situations, but the specific benefits of relaxation on an individual's health remain largely unknown. Empirical research proves the effectiveness of relaxation in overcoming stress, so we have decided in our research to study that the relationship of relaxation is key to the survival of undergraduate students. The research file consisted of 90 university students in Slovakia. Using random selection, 60 of them were divided into two experimental groups, with the respondents of the first experimental group being tested by controlled breathing. The respondents from the second group listened to music for three weeks, five minutes a day. We obtained the data from a questionnaire that the respondents had filled in before and after the experiment. The research findings from both the experimental trial and questionnaire showed that relaxation, in fact, does alleviate the prevalence of stress. This ultimately confirms the significant relationship between relaxation and stressfulness.
Key words: controlled breathing, coping strategies, relaxation, stress, university students

Foto: Peter Senko (2018)Foto: Peter Senko (2018)

Zverte Prohumanu svoje materiály na korektúru

dec 1 2018

Zapôsobiť textom na čitateľa znamená nielen vytvoriť brilantný obsah, ktorý púta už svojimi prvými slovami, ale dôležitá je i bezchybná štylistika a gramatika. Ak sa začítame do textu, ktorý má gramatické chyby, o chvíľu si uvedomíme, že obsah nevnímame, zato nám do očí bijú nespisovné výrazy či hrúbky. Nepovažujme však slovenskú gramatiku za nevyhnutné zlo. Každý z nás je omylný, a preto ak si potrpíte na kvalitu písomného prejavu, zverte nám svoje materiály na jazykovú, štylistickú alebo predtlačovú korektúru. Ak ste sa rozhodli, že napíšete publikáciu, môžete nás požiadať o redakčnú úpravu textu – odborného alebo beletrie. Viac TU

Nový pohľad na možnosti emočného zdravia

nov 21 2018

New perspective of the possibilities of emotional health

Abstrakt: V príspevku sa prezentuje nový pohľad na emócie a ich zvládanie, ako ho ponúka Leahyho teória emočných schém a emočnej regulácie. V úvode sa ozrejmuje miesto konštruktu schémy v známych psychologických prístupoch a chápanie emócií hlavných inšpirátorov Leahyho teórie. Následne sa približujú základné pojmy a témy (oblasti), ktorými sa autor vo svojej koncepcii zaoberá, vymedzenie emočných schém, obsah ich dimenzií a súvislosti s emočným zdravým jednotlivca. V závere sa špecifikuje, v čom je Leahyho prístup nový a v čom rozširuje a dopĺňa existujúce a príbuzné koncepcie.
Kľúčové slová: emócie, emočné schémy, emočná regulácia, emočné zdravie, Leahyho teória (prístup)

Abstract: The paper presents a new perspective on emotions and emotional coping, as presented in Leahy’s theory of emotional schemas and emotional regulation. The first part explains the position of the schema’s construct within known psychological approaches and understanding of emotions that were the main inspiration for Leahy’s theory. Next, basic terms and themes (areas) are explained that the author also deals with in his concept, definition of emotional schemas, description of their dimensions and their relations with individual’s emotional health. Conclusion specifies the novelty of Leahy’s approach and how it extends and completes the existing and similar concepts.
Key words: emotions, emotional schemas, emotional regulation, emotional health, Leahy’s theory (approach)

Foto: Peter Senko (2018)Foto: Peter Senko (2018)

Radkin Honzák: Čeští psychopati ve světové konkurenci obstojí, nemusíme se za ně stydět

okt 29 2018

Nebyl to, namouduši, programový čin ke stému výročí vzniku republiky, ale zpětně hodnoceno, je to důstojný dárek. Dali jsme se s bratrem dohromady, rok jsme na tom kutali a výsledkem je půvabná knížka ČAS PSYCHOPATŮ o 335 stranách, kterou nám minulý týden vydal pan doktor Houdek v nakladatelství Galén.

Slovo psychopat sice bylo vypuzeno z odborného slovníku, nicméně je libozvučné, a tak není divu, že jsou mnozí, kteří dbají o to, aby nezapadlo. Počínaje pionýrem Herveyem Cleckleyem, jeho pokračivatelem Robertem Hare a koncept rozšičujícím Kevinem Duttonem, přes Gerharda Blickla, Noru Schütte, Chrise Patricka až po docenta Radka Ptáčka. Jeden ze znalců a tvůrce pojmu deprivant nedávno zběhl (nebo v jeho mozku proběhl jiný proces) a rozhlašuje na veřejnosti, že USA organizují a pořádají řízenou migraci s cílem rozvrátit Evropu – tím se tedy už zabývat nebudeme.

Myšlienky Konštantína Filozofa - sv. Cyrila. Inšpirácia pre edukačnú sociálnu prácu

okt 19 2018

The Ideas of Constantine the Philosopher - St. Cyril. Inspiration for Educational social Work.

Abstrakt: V príspevku sme sa pokúsili o prepojenie myšlienok, historicky významnej osobnosti dejín Slovenska Konštantína Filozofa-sv.Cyrila, ktoré sú obsiahnuté v historickom diele PROGLAS, s našim autorským konceptom Edukačná sociálna práca.
Kľúčové slová: Kniha - Konštantín Filozof - sv. Cyril: Proglas. Edukačná sociálna práca. Psychická vyspelosť osôb.

Abstract: In the paper we discuss about a connection between thinks of the historical important person of Slovakia - Constantin Philosopher (Saint Cyril) in the framework of the historical book PROGLAS, with our author´s concept Educational social work.
Key words: The book-Constantin Philosopher: Proglas. Concept of Educational social work. Psychical adulthood of persons.

Foto: Peter Senko (2018)Foto: Peter Senko (2018)

Súvislosti vzťahovej väzby a súrodeneckej pozície

okt 19 2018

Relation of attachment and sibling position

Abstrakt: Táto práca popisuje výsledky výskumu zameraného na súvislosť vzťahovej väzby a súrodeneckej pozície. Štúdia testuje hypotézy týkajúce sa vzťahu medzi pripútaníma súrodeneckou pozíciou. Najdôležitejším prínosom je poukázať na vplyv súrodeneckej pozície na vzťahy. Prvá fáza praktickej časti zahŕňa dotazník pre ľudí starších ako 17 rokov. Použitím výskumného súboru zloženého zo sto participantov sme získali dáta a testovali hypotézy. Dotazník sa skladá z 36 otázok zameriavajúcich sa na prežívanie blízkych vzťahov. Závery výskumu naznačujú, že efekt súrodeneckej pozície na pripútanie sa zvyšoval, keď sa zmenila pozícia dieťaťa. Výsledky – posledná fáza praktickej časti – podporujú kľúčové argumenty a ponúkajú vhľad do ľudského chápania vzťahov. Dospeli sme však k záverom, že súvislosť vzťahovej väzby a súrodeneckej pozície je významná.
Kľúčové slová: Bowlbyho teória attachmentu, konštelácia, pripútanie, rodičia, súrodenecká pozícia

Abstract: This thesis describes the results of research that was aimed at the relation of attachment and sibling position. The first phase of the research involved a questionnaire for people above the age of 17. Using a sample of 100 participants, I collected the data and tested the hypotheses. The questionnaire consisted of 36 questions, which focused on experiencing close relationships. The findings from the research suggest that the effect of sibling position on attachment was increased, when the child‘s position was altered. The results (or)- the last phase of the research - provids support for the key arguments and offers an insight into human understanding of relationships. I conclude that the relation of attachment and sibling position is significant.
Key words: attachment, Bowlby’s theory of attachment, constellation, parents, sibling position

Foto: Veronika Lučeničová Gabčová (2018)Foto: Veronika Lučeničová Gabčová (2018)

Analýza fenoménu pornografia

okt 6 2018

Analysis of the phenomenon of pornography

Anotácia: Príspevok skúma inštitút pornografie ako sprievodného spoločenského javu. Autorka venuje priestor historickému exkurzu, teóriám vysvetľujúcim pornografiu, detskej pornografii a s ňou súvisiacimi trestnými činmi, dôsledky konzumácie pornografie, právnej úprave pornografie.
Kľúčové slová:
Teoretické východiská pornografie, pornografia verzus erotika, detská pornografia, dôsledky konzumácie pornografie.

Summary: The contribution examines the institute of pornography as a companion social phenomenon. The author devotes space to a historical excursion, theories explaining pornography, child pornography and related criminal offenses, the consequences of consuming pornography, and legal regulation of pornography.
Keywords: Theoretical background of pornography, pornography versus erotic, child pornography, the consequences of consuming pornography.

Ilustrácia: akad. mal. Veronika Lučeničová Gabčová PhD. (2009)Ilustrácia: akad. mal. Veronika Lučeničová Gabčová PhD. (2009)

Hororový žáner z pohľadu psychológie literatúry (2. časť)

sep 5 2018

The horror genre viewed through the lens of psychology of literature (Part II)

Abstrakt Prvá časť štúdie objasňuje – v kontexte literárnej a kinematografickej fikcie – koncept „hororového monštra“ analyzovaný z pohľadu psychológie literatúry. Kognitívne a emocionálne účinky „monštier“ na ľudskú psychiku ilustruje pomocou naratívnych konštruktov, ako sú upíri, zombie a duchovia.
V druhej časti vysvetľujeme sociálne a psychologické funkcie „príbehov o duchoch“. Súčasne predstavujeme a interpretujeme výsledky prieskumu (2018) zameraného na zisťovanie preferencií ohľadom recepcie hororovej fikcie na Slovensku.
V poslednej časti sa zaoberáme implicitným projektívno-diagnostickým potenciálom a biblioterapeutickými možnosťami využitia hororových naratív.
Kľúčové slová: biblioterapia, „duch“, horor, psychológia literatúry, upír, zombie.

Abstract: The first part of the study explains - in the context of literary and cinematic fiction - the concept of a "horror monster" and analyses it from the point of view of psychology of literature. The cognitive and emotional effects of "monsters" on human psyche are illustrated by fictional characters, such as vampires, zombies and ghosts.
In the second part we deal with the social and psychological functions of "ghost stories". At the same time, we analyze the results of a survey aimed at detecting preferences for a horror fiction in Slovakia.
The last part of the study discusses the implicit projective-diagnostical potential and bibliotherapeutical possibilities of horror narratives.
Key words: bibliotherapy, „ghost“, horror, psychology of literature, vampire, zombie.

Foto: Peter Marek (2018)Foto: Peter Marek (2018)

Hororový žáner z pohľadu psychológie literatúry (1. časť)

aug 24 2018

The horror genre viewed through the lens of psychology of literature (Part I)

Abstrakt: V prvej časti štúdia objasňuje dôvody preferencie hororovej fikcie z pohľadu psychológie literatúry, ktorá vychádza z predpokladu, že čítanie beletrie umožňuje čitateľovi kompenzovať istý poznatkový či citový (uvedomovaný, resp. nevedomý) deficit (Štubňa, 2017, s. 13).
V druhej časti sa štúdia zameriava na biblioterapeutické možnosti využitia špecifického hororového žánru – tzv. „moderných upírskych príbehov“, ktoré sa od ostatnej hororovej fikcie výrazne odlišujú tým, že vampírov vykresľujú ako obdivuhodné, romanticky ladené a morálne konajúce bytosti.
Okrem projektívno-diagnostického potenciálu plní „upírska literatúra“ u dospievajúcej mládeže najmä identifikačnú funkciu, ďalej funkciu „zrkadla“ a sčasti aj motivačnú funkciu. Fyziologické a psychické zmeny sprevádzajúce adolescentný vek majú za následok špecifické správanie, ktoré sa poväčšine nestretáva s pochopením okolia. Mladý človek vyhľadáva teda alternatívne zdroje uspokojenia svojich citových, kognitívnych a sociálnych potrieb. Ak ich nenachádza v reálnom svete, utieka sa k fantazijným predstavám ideálneho sveta. Obzvlášť beletria dokáže reálne životné situácie názorne ilustrovať a tiež objasňovať motívy ľudského správania.
Kľúčové slová: biblioterapia, horor, psychológia literatúry, upírske príbehy.

Abstract: In its first part the study explains the reasons for the preference of horror fiction from the point of view of psychology of literature based on the assumption that reading fiction allows the reader to compensate for a certain knowledge or emotional (conscious or unconscious) deficit (Štubňa, 2017, s. 13).
In the second part, the study focuses on the bibliotherapeutic possibilities of a specific horror genre called "modern vampire stories", which differs from other horror fiction in portraying vampires as admirable, romantically tuned and morally acting beings.
In addition to the obvious projective-diagnostical potential, this genre of "vampire literature" in performs in adolescents mainly the identification function, then the function of „a mirror“ and partly also motivational function. Physiological and psychological changes accompanying adolescence age lead to specific behavior that does not always meet understanding of the others. The teenage person therefore seeks alternative resources to satisfy his or her emotional, cognitive and social needs. If they are not found in the reality, the person starts to prefer fantasy worlds like literary fiction. In particular fiction can effectively illustrate specific life situations, and it also explains the motives of human behavior.
Key words: bibliotherapy, horror, psychology of literature, vampire stories.

Foto: Peter Marek (2018)Foto: Peter Marek (2018)