Autor: prof. PhDr. Mária MACHALOVÁ, CSc.
Koncept edukačnej sociálnej práce a koncept edukačného sociálneho poradenstva ako inovatívnych zložiek systému preventívnej sociálnej práce – vedy, študijného odboru a sociálnej pomoci je výsledkom dlhoročnej teoretickej, výskumnej, pedagogickej i praktickej činnosti autorky.
V monografii je ukotvený holistický prístup v chápaní človeka, sociálneho prostredia a ich vzájomného dynamického vzťahu; systémový prístup v chápaní rozvoja človeka ako individuálneho systému, ktorý je súčasťou vyššieho a zložitejšieho systému sociálneho prostredia a edukačného prostredia; humanistický prístup v chápaní obsahu a významu edukácie ako prevencie a sociálnej pomoci, vedenia k svojpomoci a k rozvoju individuálneho potenciálu ľudí. Edukačná sociálna práca je vymedzená z hľadiska edukačnej paradigmy v sociálnej práci.
V monografii sú obsiahnuté náčrty týchto teoretických konceptov autorky:
- Edukačná sociálna práca ako špecializovaná preventívna sociálna práca.
- Edukačné sociálne poradenstvo pre dospelých ako špecializované sociálne poradenstvo.
- Individuálny potenciál (v kontexte edukačnej sociálnej práce).
- Psychická dospelosť – vyspelosť (v kontexte edukačnej sociálnej práce).
Monografia má za cieľ prezentovať inovatívny koncept a podporiť konštituovanie edukačnej sociálnej práce, ktorú možno chápať ako preventívnu špecializovanú sociálnu prácu a ako preventívnu rozvojovú sociálnu prácu.
Koncept edukačnej sociálnej práce a v jej rámci edukačného sociálneho poradenstva je prezentovaný ako vedecky a odborne zdôvodnená formulácia špecializovanej sociálnej pomoci, s víziou perspektívy vytvorenia stratégie integrovanej sociálnej pomoci klientom sociálnej práce v budúcnosti.
OBJEDNAŤ KNIHU
OBSAH
1. KAPITOLA
EDUKAČNÁ SOCIÁLNA PRÁCA
1.1 Zdôvodnenie edukačnej sociálnej práce
1.1.1 Identita vedy a odboru sociálna práca a Identita sociálneho klienta
1.2. Edukačná sociálna práca – edukačná paradigma
v sociálnej práci – vymedzenie konceptu
1.3 Edukačná sociálna práca ako preventívna rozvojová sociálna práca
1.3.1 Sociálna pomoc a individuálny potenciál a individualita
1.3.2 Individualita a psychická dospelosť
1.4 Individuálny potenciál v kontexte edukačnej sociálnej práce
1.4.1 Systémová spôsobilosť k žitiu a úlohy edukačnej sociálnej práce
2. KAPITOLA
EDUKAČNÉ SOCIÁLNE PORADENSTVO
2.1 Edukačné sociálne poradenstvo pre dospelých
2.1.1 Ciele edukačného sociálneho poradenstva z hľadiska kvality života
2.2 Úlohy edukačného sociálneho poradenstva pre dospelých
2.2.1 Sociálni pracovníci a rola edukačného sociálneho poradcu
2.3 Sociálna pomoc – sociálna svojpomoc – rozvoj individuálneho potenciálu v edukačnom sociálnom poradenstve
2.4 Edukačné sociálne poradenstvo pre dospelých – vymedzenie konceptu
2.5 Spoločenské zázemie edukačnej sociálnej práce a edukačného sociálneho poradenstva
2.6 Sociálni pracovníci v edukačnej sociálnej práci
2.6.1 Kompetencie sociálnych pracovníkov v edukačnej sociálnej práci
3. KAPITOLA
OSOBNOSŤ A PROSTREDIE
3.1 Osobnosť a sociálne prostredie
3.2 Systémový prístup k osobnosti
3.3 Vzťah osobnosti a prostredia
3.3.1 Sociálnopsychická adaptácia v prostredí
3.4. Výzvy pre edukáciu dospelých
4. KAPITOLA
POJMY EDUKÁCIE V SOCIÁLNOM KONTEXTE
4.1 Vzdelávanie a výchova
4.2 Celoživotné vzdelávanie a učenie sa
4.3 Účastníci a cieľové skupiny edukácie dospelých
4.4 Úspešnosť osobnosti v edukácii dospelých
4.5 Získavanie cieľových skupín edukácie dospelých
5. KAPITOLA
APLIKAČNÉ POLE EDUKAČNEJ SOCIÁLNEJ PRÁCE – PRÍKLADY
5.1 Nezamestnanosť v kontexte edukácie dospelých
5.2 Profesijné uplatnenie v seniorskom veku a diskriminácia v sociálnom kontexte
5.3 Šanca pre osobnostné uplatnenie sa v seniorskom veku
5.4 Osobné očakávania ľudí v spoločensko-politickom kontexte
6. KAPITOLA
OD TEÓRIE K PRAXI – PROJEKTY SOCIÁLNEJ PREVENCIE
6.1 Prínos k etablovaniu edukačnej sociálnej práce
6.2 Edukačná sociálna práca – nový koncept vo vysokoškolskom vzdelávaní
6.3 Inovatívny študijný program vysokoškolského vzdelávania Preventívna sociálna práca
6.4 Projekty edukačnej sociálnej práce
Projekt 1: Edukačná sociálna práca – implementácia diverzifikovaného subsystému študijného odboru Sociálna práca v procese terciárneho vzdelávania
Projekt 2: Ochrana životného prostredia edukáciou dospelýchk skvalitňovaniu života
Projekt 3: Centrum vedy a výskumu IMS, Brno
Projekt 4: Inštitucionalizácia a edukačné opatrenia na podporu rozvoja detí a mládeže rómskej populácie na Slovensku
Projekt 5: Sieť preventívnej edukačnej sociálnej pomoci pre deti, mládež, dospelých a seniorov
Názov: EDUKAČNÁ SOCIÁLNA PRÁCA
Autor: © prof. PhDr. Mária MACHALOVÁ, CSc.
Recenzenti:
Doc. PhDr. Nadežda Krajčová, PhD.
Prof. PaedDr. Milan Schavel, PhD.
Prof. dr hab. Andrzej Lipczyňski
PhDr. Bohuslav Kuzyšin, PhD.
Preklad: Mgr. Elena Brtáňová
Počet strán: 326
Vydanie: prvé
Vydala: Prešovská univerzita v Prešove, Prešov 2014
ISBN 978-80-555-1118-4
EAN 9788055511184