Školské sestry: Významná rola sestry v kontrole a edukácii chronicky chorých detí, rodiny a komunity

apr 6 2025

School Nurses: The Significant Role of the Nurse in the Management and Education of Chronically Ill Children, Families, and the Community

Abstrakt: Školská sestra v zahraničí má dlhú históriu, pričom jej kompetencie okrem iného zahŕňajú manažment chronických ochorení a kontinuálnu zdravotnú výchovu. Na Slovensku je pozícia školskej sestry menej bežná, ale projekt Zdravotnícky pracovník v školách sa snažil situáciu zmeniť. Školská sestra zabezpečuje starostlivosť o žiakov, realizuje prevenciu, edukuje v oblasti zdravia, športu a výživy.
Kľúčové slová: prevencia, školská sestra, zdravotná starostlivosť v školách, zdravie žiakov

Abstract: School nurses abroad have a long-standing history, with their competencies including the management of chronic diseases and continuous health education. In Slovakia, the position of a school nurse is less common; however, the project Healthcare Worker in Schools aimed to change this situation. The school nurse ensures care for students, implements prevention programs, and provides education in the areas of health, physical activity, and nutrition.
Key words: Prevention, school nurse, health care in schools, student health

Ilustrácia: vytvorené umelou inteligenciou (2025)Ilustrácia: vytvorené umelou inteligenciou (2025)

V zahraničí má pozícia sestry v školách dlh históriu, pričom postupom času sa jej kompetencie rozšírili. V súčasnej dobe dohliadajú sestry na zahraničných školách na manažment chronických ochorení a realizujú nepretržitú zdravotnú výchovu určenú žiakom. V našich súčasných podmienkach však pracovná pozícia sestry na škole nie je bežnou praxou, pričom o zmenu sa pokúsil projekt Zdravotnícky pracovník v materskej, v základnej a v strednej škole v rokoch 2022 až 2024.

Školská sestra

Školská sestra v prostredí školy denne dostáva do kontaktu s vysokým množstvom žiakov, čo je vytvára priestor vhodný na riešenie a koordinovanie zdravotnej starostlivosti detí a adolescentov. Školské ošetrovateľstvo je definované ako špecializovaná prax sestry, ktorá sa zameriava na blaho a zdravie žiakov (Martínez-Riera, 2020). Školská sestra je odborníčka, ktorá má na pôde školy zodpovednosť poskytovať starostlivosť žiakom individuálne alebo koordinovane v rámci školského tímu, priamo, komplexne či individuálne (Martínez-Santos et al., 2019). Na Slovensku sú sestry zamestnané na všetkých stupňoch vzdelávania, rovnako ako aj na špeciálnych školách. Právnu zodpovednosť za sestru preberá škola, na ktorej pracuje a ktorá je jej zamestnávateľom. Okrem sestier môžu pracovnú pozíciu školského zdravotníka realizovať aj lekári, verejní zdravotníci či záchranári s adekvátnou kvalifikáciou (Brezovský, 2024).

Na našom území v 70. rokoch v praxi pôsobila detská terénna sestra, ktorej úlohou bolo realizovanie návštev základných škôl. Cieľom bolo realizovať diagnostiku a prevenciu. V súčasnej dobe zamestnať zdravotníka v školskom zariadení umožňuje novela školského zákona a zákona SR č. 576/2004 Z.z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov . Nástupný plat na danej pozícii je 1100 € (Húlková a Kilíková, 2022).

Kompetencie školskej sestry

Úlohou školskej sestry je posúdiť zdravotný stav žiaka, ako aj ich fyzický a psychický vývin. V prípade potreby podávajú žiakom lieky a hodnotia epidemiologickú situáciu na ich škole. V prípade žiakov s chronickými ochoreniami je v jej kompetencii ošetrovanie detí s diabetes mellitus, epilepsiou alebo postihnutím. V rámci skríningu sa zameriava na identifikáciu zdravotných problémov detí, pričom súčasne realizuje prevenciu a poradenské činnosti zamerané na zdravie. Svojim pôsobením má pôsobiť preventívne aj v oblasti zubných kazov, obezity či onkologických ochorení. Súčasťou jej práce je aj vedenie štatistiky o úrazoch na školách. Podmienkou poskytnutia starostlivosti dieťaťu je písomný súhlas rodiča (Húlková a Kilíková, 2022).

Školské sestry majú ako odborníci na oblasť zdravia významnú úlohu pri edukácii žiakov. Pri svojich prednáškach a besedách by sa mali zameriavať na aktívny a zdravý životný štýl, pričom okrem potreby športových aktivít by sa mali zamerať nielen na zdravú výživu, ale aj primárnu prevenciu vzniku látkových a nelátkových závislostí (Mori et al., 2018). Sestra tak umožňuje rozvíjať pozitívne postoje a názory na zdravý životný štýl, čo môže mať nesporný vplyv aj na život v dospelosti (Martínez-Santos et al., 2019). Súčasne sa orientuje aj na problematiku reprodukčného zdravia a sexuálnu výchovu (Pavelová et al., 2018).

U žiakov so zdravotným znevýhodnením má školská sestra posudzovať ich zdravotný stav a podávať potrebnú medikáciu. Súčasne realizuje manažment ochorenia tak, aby bol výchovno-vzdelávací proces žiaka čo najmenej ohrozený ochorením (Húlková a Kilíková, 2022). V prípade, že žiak potrebuje používať zdravotnícke pomôcky, školská sestra mu poskytuje pomoc (Mazurová, 2024). Uvedené intervencie majú veľký význam, pretože mnoho detí pomoc potrebuje, avšak nie je v kompetencii učiteľa a ani asistenta im ju poskytnúť. Rovnako však pedagogickým zamestnancom často chýbajú zručnosti pri poskytovaní prvej pomoci v prípade núdzových situácií. Naproti tomu sestra týmito zručnosťami disponuje, pričom sú na vysokej profesionálnej úrovni (Ceballo Mella et al., 2020).

Postrehy z praxe

Na základe skúseností s poskytovaním zdravotnej starostlivosti deťom s chronickými ochoreniami a edukáciou ich rodín, vnímame pozíciu školskej sestry vo vzťahu k týmto pacientom pri zabezpečovaní kontinuity starostlivosti v školskom prostredí za veľmi prínosnú. Deti s diagnózami, ako diabetes mellitus, epilepsia či astma, si vyžadujú pravidelný monitoring, adekvátnu ošetrovateľskú starostlivosť a edukáciu. Prítomnosť školskej sestry na školách môže podľa nášho názoru výrazne prispieť k včasnej identifikácii zhoršenia zdravotného stavu, prevencii komplikácií a podpore adherence k liečbe žiakov.

Významnú úlohu školskej sestry vidíme napríklad v možnosti poskytovať cielenú edukáciu zameranú na zvládanie ochorenia v školskom prostredí, správne používanie zdravotníckych pomôcok a prevenciu zhoršenia stavu. Jej odborné kompetencie umožňujú efektívne sprostredkovať informácie o ochorení nielen samotnému dieťaťu, ale aj jeho spolužiakom a učiteľom, čím sa minimalizujú negatívne prejavy stigmatizácie zo strany okolia.

Odporúčania pre prax:

  • Podpora systematického zavádzania pozície školských sestier do každého školského zariadenia vo forme financovania a propagácie pracovnej pozície.
  • Finančné a personálne zabezpečenie odborného a kontinuálneho vzdelávania zameraného na ošetrovateľstvo v školách.
  • Zabezpečenie starostlivosti v školách o deti s chronickými ochoreniami zvýšením počtu škôl, na ktorých školské sestry pôsobia.
  • Zabezpečenie financovania pre rozšírenie a udržanie pracovných pozícií školskej sestry.

Záver

Schopnosti a zručnosti sestry, ktorá je prítomná v školskom zariadení, často vnášajú pokoj rodičom aj učiteľom. Na jednej strane odbremeňuje učiteľov od realizovania vybraných zdravotných úkonov, na strane druhej zabezpečuje starostlivosť o deti zdravé a aj deti chronickými ochoreniami. Pre rodiny je zárukou starostlivosti a podpory zdravia ich detí, pričom jej prítomnosť často znižuje školskú absenciu, pretože rieši zdravotné potreby v priebehu školského dňa.

Autorka: Bc. Ivana KOVÁČOVÁ

Zoznam bibliografických odkazov

BREZOVSKÝ, Jozef. 2024. Školské sestry sú dôležitou súčasťou školského systému, majú vplyv na zlepšenie zdravotného stavu i na dochádzku žiakov. [online]. [cit. 10-02-2025]. Dostupné na: https://zdravotnickydennik.sk/2024/04/skolske-sestry-su-dolezitou-sucast...

CEBALLO MELLA, Bania - FONSECA SANHUEZA, Daicy - FUENZALIDA PALMA, Naibeth et al. 2020. Importancia de la enfermera escolar según la percepción de funcionarios de colegios básicos de una provincia de Chile. In Ciencia y enfermería. ISSN 0717-9553, 2020, roč. 26.

HULKOVÁ, Viera – KILÍKOVÁ, Mária. 2022. Školská sestra ako súčasť komunitnej starostlivosti v systéme škôl: naratívny literárny prehľad. [online]. [cit. 10-02-2025]. Dostupné na: https://www.prohuman.sk/osetrovatelstvo/skolska-sestra-ako-s-komunitnej-...

MARTÍNEZ-RIERA, José Ramón. 2020. Enfermera Escolar vs Intervención Enfermera en la Escuela. In Paraninfo Digital. ISSN 1988-3439, 2020, roč. 14, č. 32.

MARTÍNEZ-SANTOS, Alba-Elena - TIZÓN-BOUZA, Eva - FERNÁNDEZ-MORANTE, Carmen et al. 2019. La Enfermería escolar: contenidos y percepciones sobre su pertinencia en las escuelas inclusivas et al. La Enfermería escolar: contenidos y percepciones sobre su pertinencia en las escuelas inclusivas. In Enfermería Global. ISSN 1695-6141, 2019, roč. 18, č. 56, s. 291-323.

MAZUROVÁ, Radka. 2024. Kompetencie školskej sestry a jej prínosy vo výchovno-vzdelávacom procese detí a mládeže. In VANSAČ, Peter: Zborník z X. medzinárodnej vedeckej konferencie. Warszawa: Wydawnictwo Katedry Filozofii Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej w Warszawie, 2024. s. 131-137. ISBN 978-83-61087-89-2.

MORI, Flor - EDQUEN, Sebastán - ESPINOZA, Zoila et al. 2018. Competencias de la enfermera en instituciones educativas: una mirada desde los gestores educativos. In Revista Gaúcha de enfermagem. ISSN 1983-1447, 2018, roč. 9, s. 2017-2152.

PAVELOVÁ, Ľuboslava - KRIŠTOFOVÁ, Erika - MESÁROŠOVÁ, Jozefína et al. 2018. Úloha sestry v prostredí školy. In Pomáhajúce profesie. ISSN 2585--9447, 2018, roč. 1, č. 2, s. 28-38.

Ponuka vzdelávania


Radi publikujete ale nemáte dobrú skúsenosť s inými časopismi? Publikujte články v časopise Prohuman a podcasty na Prohuman AI. Hľadáme práve Vás!