Vstup do praxe: Prečo je dôležité venovať pozornosť mladým sestrám?

apr 6 2025

Entry into Practice: Why Is It Important to Pay Attention to Young Nurses?

Abstrakt: Nedostatok sestier je globálny problém, ktorý ovplyvňuje kvalitu zdravotnej starostlivosti. Mladé začínajúce sestry čelia mnohým výzvam vrátane vysokej miery stresu, vyhorenia a nízkej podpory na pracovisku. Odhaduje sa, že približne 18 % z nich opúšťa profesiu už počas prvého roka praxe. Významným faktorom udržania sestier v profesii je systematická podpora na úrovni organizácie, kolegov a zdravotníckeho sektora. Podpora mladých sestier je nevyhnutná pre stabilizáciu pracovnej sily v zdravotníctve. Je potrebné posilniť mentorstvo, zabezpečiť priaznivé pracovné prostredie a adekvátne finančné ohodnotenie. Tieto kroky môžu zvýšiť spokojnosť mladých sestier a ich ochotu zotrvať v profesii.
Kľúčové slová: adaptácia v profesii, mentorstvo, mladé sestry, podpora sestier

Abstract: The shortage of nurses is a global issue that affects the quality of healthcare services. Young novice nurses face many challenges, including high levels of stress, burnout, and low workplace support. It is estimated that approximately 18% of them leave the profession within their first year of practice. A key factor in retaining nurses in the profession is systematic support at the levels of the organization, colleagues, and the healthcare sector. Support for young nurses is essential for stabilizing the healthcare workforce. It is necessary to strengthen mentorship, ensure a positive work environment, and provide appropriate financial compensation. These measures can increase the satisfaction of young nurses and their willingness to stay in the profession.
Key words: professional adaptation, mentorship, young nurses, nurse support

Ilustrácia: vytvorené umelou inteligenciou (2025)Ilustrácia: vytvorené umelou inteligenciou (2025)

Sestry sú kľúčovou súčasťou odborníkov v zdravotníctve a predstavujú najpočetnejšiu skupinu profesionálov v tejto oblasti. Majú významný podiel na poskytovaní kvalitnej zdravotnej starostlivosti a zohrávajú dôležitú úlohu pri zlepšovaní zdravotných výsledkov pre jednotlivcov, rodiny a komunity, pričom sa podieľajú na prevencii aj liečbe. V súčasnej dobe sa však nestále zvyšuje nedostatok sestier, pričom k aktuálnemu roku sa odhaduje, že chýba asi pol milióna pracovníkov (Tamata a Mohammadnezhad, 2023). Vzhľadom na to je potrebné, aby sa pozornosť odborníkov zamerala na mladé sestry a podporila ich tak v ich úsilí zotrvať na danej pracovnej pozícii.

Rizikové faktory vplývajúce na začínajúce zdravotné sestry

Odhaduje sa, že asi 18 % začínajúcich sestier sa rozhodne ukončiť svoju profesiu do jedného rok od nástupu do zamestnania. Dôvodov je viacero. U mladých sestier bola zistená vyššia miera vyhorenia, emocionálneho vyčerpania a nepokojnosti so zamestnaním a kariérou. Na začínajúce sestry totiž výraznejšie dolieha stres, s ktorým sa každodenne stretávajú. Rovnako však dôvodom býva aj pociťovanie nízkej podpory od kolegov (Wu et al., 2025). Mladšie sestry sa zdajú byť viac vystavené problémom v oblasti pracovnej adaptácie, výraznejšie prežívajú stres a úzkosť v porovnaní so staršími sestrami. Dôvodom môže byť to, že práve pracovné skúsenosti u starších sestier podporujú rozvoj stratégií zvládania na ochranu pred vyhorením. Mladým sestrám však tieto skúsenosti chýbajú. Okrem toho sú na sestry kladené aj vysoké požiadavky na kvalitu poskytovanej ošetrovateľskej starostlivosti u veľkého množstva pacientov (Do et al., 2022). Pre začínajúce sestry je veľmi náročné najmä poskytovanie starostlivosti kriticky chorým pacientom, čo sa potvrdilo najmä v období pandémie COVID-19, ktorá začala v roku 2019 (Galanis et al., 2021; Shen et al., 2022). Potreba podpory je zapríčinená aj tým, že sestry na začiatku kariéry sa často cítia nedostatočne pripravené na svoje úlohy, čo zvyšuje pracovný stres a odrádza od adaptácie na profesionálnu rolu (Son et al., 2022).

Intervencie podpory mladých sestier

Organizačná podpora je kľúčová pri implementácii stratégií na udržanie sestier pri ich profesii a podpore kvalitnej starostlivosti o pacienta. Poskytovaná podpora však musí byť vnímaná samotnou sestrou, pretože len v takom prípade je možné znížiť duševnú, fyzickú a emocionálnu únavu sestier, ktoré sú úzko spojené s pracovným stresom a syndrómom vyhorenia, teda jednou z príčin opustenia zamestnania (Son et al., 2022). Do organizačnej podpory radíme aj úpravu pracovného prostredia. Podľa výskumov je kľúčové zabezpečiť prístup k informáciám, ktorými sú napríklad štandardizované postupy. Dôležitý je aj prístup k zdrojom vo forme vybavenia a materiálov potrebných pre výkon práce, prístup k podpore, napríklad zo strany kolegov vo forme spätnej väzby, prístup k príležitostiam na učenie a možnosť rastu. Posledné dve podmienky je možné zabezpečiť školeniami na rozvoj zručností. Uvedené faktory majú pozitívny vplyv na úspešný prechod absolventov z pozície študenta do role profesionála. Dané kroky sú podporené aj tým, že práve možnosť získavania kompetencií, príležitosti na profesionálny rozvoj a socializácia s kolegami znižujú výskyt zámeru opustiť profesiu medzi mladšími sestrami (Barton et al., 2018; Barisone et al., 2019).

Ďalšou dôležitou formou podpory je aj vytváranie priateľského prostredia na pracovisku. Priateľské prostredie má nielen pozitívny vplyv na pohodu sestry v práci, ale aj na rozvíjanie jej vedomostí a praktických zručností. Je potrebné, aby začínajúce sestry mali priaznivé pracovné prostredie, ktoré im vytvára možnosť na profesionálny rast a získanie autonómie. Súčasne sa na pracovisku musia cítiť bezpečne a podporovane. Dokázalo sa, že pozitívne pracovné prostredie nielenže uľahčuje prechodné obdobie pri nástupe, ale tiež zlepšuje kvalitu starostlivosti o pacienta. V praxi má dôležitú úlohu aj mentor sestry, ktorý má nezastupiteľnú úlohu. Ide o referenčnú osobu pre novú sestru, ktorej pomáha zaujať svoju novú rolu. Mentor, teda skúsenejšia sestra, má za úlohu zlepšiť stret medzi teóriou a praxou v reálnom prostredí (Hallaran et al., 2023).

Okrem krokov zo strany zariadenia je však potrebné realizovať aj zmeny v sektore zdravotníctva. Jednou z potrieb je aj zvýšenie miezd, pretože finančná podpora je dôležitým faktorom pre podporu začínajúcich sestier (SITA, 2024). Nízke finančné ohodnotenie totiž predstavuje významný faktor, pre ktorý absolventi ošetrovateľstva často odmietajú pracovnú ponuku alebo opustia zamestnanie (Slovenská komora sestier a pôrodných asistentiek).

Poznatky z praxe

Vzhľadom na naše dlhodobé pôsobenie v zdravotníctve na pozícii sestra si uvedomujeme, aaká záťaž je kladená na sestry v stupujúce do praxe. Veľmi často sú sestry v strese zo stretu s realitou. Aj napriek tomu, že v čase štúdia sa v rámci vykonávania praxe dostávajú do priameho kontaktu s pacientmi a prežívajú reálnu situáciu v nemocničnom prostredí, táto skúsenosť neodráža reálnu mieru zodpovednosti, ktorá je na nich pri začatí praxe kladená. Mladé sestry sú často vystavené tlaku, keďže sa od nich očakáva, že budú schopné okamžite preukázať svoje zručnosti a zvládať náročné situácie bez predchádzajúcej praxe. Tento tlak môže viesť k pocitom neistoty a strachu z chýb.

Pokladáme za veľmi dôležité venovať pozornosť mladým sestrám v období zahájenia praxe, pretože sa stále učia, ako efektívne a bezpečne poskytovať starostlivosť a reagovať v rozličných stresových situáciách. V praxi sme si niekoľkokrát overili vyššie uvádzaný predpoklad, že zanedbanie obdobia nástupu do praxe môže viesť nielen k nedostatočnému rozvoju potrebných zručností, ale môže negatívne ovplyvniť postoj sestry k povolaniu a môže zapríčiniť aj odchod z profesie.

Odporúčania pre prax:

  • Neustále zefektívňovať a hodnotiť systematické adaptačné programy pre začínajúce sestry.
  • Zabezpečiť kvalitné mentorstvo a koučing na každom pracovisku pre začínajúce sestry.
  • Podporovať profesijný rast a celoživotné vzdelávanie začínajúcich sestier vytváraním vhodných podmienok, ako je časový priestor, finančná a materiálna podpora na absolvovanie školení a ďalších vzdelávacích aktivít.
  • Zabezpečiť pravidelné sledovanie spokojnosti a potrieb mladých sestier s frekvenciou minimálne raz za tri mesiace, s využitím anonymných dotazníkov, osobných konzultácií a spätnej väzby.
  • Zvýšiť finančné ohodnotenie začínajúcich sestier.

Záver

Podporu mladých začínajúcich sestier považujeme za mimoriadne dôležitú, a to najmä v súčasnej situácii, keď zdravotnícke zariadenia čelia nedostatku kvalifikovaného personálu a klesajúcemu záujmu o povolanie sestry. Aby sme zabezpečili stabilizáciu týchto nových pracovníkov v odbore, je nevyhnutné vytvárať systematickú a cielenú podporu na viacerých úrovniach, teda na úrovni samotného pracoviska, celej organizácie a aj rezortu zdravotníctva. Len kombinácia osobnej, organizačnej a systémovej podpory môže zvýšiť pravdepodobnosť, že začínajúce sestry zostanú v profesii a budú sa v nej ďalej rozvíjať. Týmto spôsobom môžeme zlepšiť nielen personálnu situáciu v zdravotníctve, ale aj celkovú kvalitu poskytovanej ošetrovateľskej starostlivosti.

Autorka: Bc. Ivana KOVÁČOVÁ

Zoznam bibliografických odkazov:

BARISONE, Michela - BAGNASCO, Annamaria - ALEO, Giuseppe et al. 2019. The effectiveness of web-based learning in supporting the development of nursing students’ practical skills during clinical placements: A qualitative study. In Nurse education in practice. ISSN 1471-5953, 2019, roč. 37, s. 56-61.

BARTON, Glenn - BRUCE, Anne - SCHREIBER, Rita. Teaching nurses teamwork: Integrative review of competency-based team training in nursing education. In Nurse education in practice. ISSN 1471-5953, 2018, roč. 32, s. 129-137.

DOO, Eun-Young - SEO, Hyung-Eun - KIM, Miyoung. 2022. New nurses’ work adaptation experience. In Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. ISSN 1225-9012, 29, 2022, č. 1, s. 1-11.

GALANIS, Petros - VRAKA, Irene - FRAGKOU, Despoina et al. 2021. Nurses' burnout and associated risk factors during the COVID‐19 pandemic: A systematic review and meta‐analysis. In Journal of advanced nursing. ISSN 0309-2402, 2021, roč. 77, č. 8, s. 3286-3302.

HALLARAN, Amy - EDGE, Dana - ALMOST, Joan et al. 2023. New nurses’ perceptions on transition to practice: A thematic analysis. In Canadian Journal of Nursing Research. ISSN 1705-7051, 2023, roč. 55, č. 1, s, 126-136.

SHEN, Xin - ZOU, Xiaoyue - ZHONG, Xiaofeng et al. 2022. Psychological stress of ICU nurses in the time of COVID-19. In Critical Care. ISSN 1364-8535, 2022, roč. 24, s. 1-3.

SITA. 2024. Slovensko má málo mladých zdravotných sestier. [online]. [cit. 10-02-2025]. Dostupné na: https://www.zenskyweb.sk/slovensko-ma-malo-mladych-zdravotnych-sestier/

SLOVENSKÁ KOMORA SESTIER A PÔRODNÝCH ASISTENTIEK. Aj mladé sestry opúšťajú profesiu. [online]. [cit. 10-02-2025]. Dostupné na: https://www.prohuman.sk/osetrovatelstvo/aj-mlade-sestry-opustaju-profesiu

SON, Youn-Jung - LEE, Haeyoung- JANG, Sun. 2022. Work stress and perceived organisational support on young Korean nurses’ care for COVID-19 patients. In Collegian. ISSN 1322-7696, 2022, roč. 29, č. 5, s. 748-754.

TAMATA, Adel - MOHAMMADNEZHAD, Masoud. 2023. A systematic review study on the factors affecting shortage of nursing workforce in the hospitals. In Nursing open. ISSN 2054-1058, 2023, roč. 10, č. 3, s. 1247-1257.

Ponuka vzdelávania


Radi publikujete ale nemáte dobrú skúsenosť s inými časopismi? Publikujte články v časopise Prohuman a podcasty na Prohuman AI. Hľadáme práve Vás!