Andragogika

Neutralita štátu alebo načo nám je v liberálnej demokracii morálny dialóg

dec 16 2020

Ethical neutrality of state or Why we need moral dialogue in liberal democracy

Abstrakt: Štúdia predstavuje základné sociálno-filozofické východiská v kontexte liberálnej požiadavky na neutralitu štátu, pričom hlavným predmetom analýzy sú vybrané koncepcie neutrality štátu a jednotlivé aspekty morálneho a hodnotového pluralizmu v súčasnej demokratickej spoločnosti. Následne upriamuje pozornosť na nevyhnutnosť hľadania priestoru pre presadzovanie verejnej morálky, ako aj rôznych koncepcií dobra v (eticky) neutrálnom štáte, a to prostredníctvom komunitaristického konceptu tzv. morálneho dialógu, ktorého výsledkom je spoločné morálne porozumenie v hodnotových a eticky relevantných otázkach.
Kľúčové slová: demokracia, etika, hodnoty, komunitarizmus, liberalizmus, morálny dialóg, neutralita štátu, spoločné morálne porozumenie

Abstract: The study presents basic socio-philosophical grounds of liberal demand for state neutrality, while the main subject of the analysis are selected concepts of state neutrality and particular aspects of moral and vaue pluralism in contemporary democratic society. The study subsequently draws attention to the necessity of searching the space for enhancement of public morality as well as various concepts of (ethically) neutral state from the communitarian concept of the so-called moral dialogue, which results in a shated moral understanding on value and ethically relevant issues.
Key words: democracy, ethics, values, communitarianism, liberalism, moral dialogue, state neutrality, shared moral understanding

Foto: Rudolf Baranovič - fotoobrázky života okolo nás (2020)Foto: Rudolf Baranovič - fotoobrázky života okolo nás (2020)

Motivácia nízkokvalifikovaných dospelých k vzdelávaniu

dec 15 2020

Motivation of low-qualified adults to education

Abstrakt: V článku sa zameriavame na problematiku motivácie nízkokvalifikovanýchi dospelých k vzdelávaniu a učeniu sa. Problémom je najmä koncentrácia ľudí s nízkym alebo chýbajúcim stupňom vzdelania v marginalizovaných rómskych osadách, ale v texte sa nevenujeme výhradne týmto dospelým. Osobitne sa zameriavame na motiváciu k zapojeniu sa do vzdelávania smerujúceho k zvýšeniu stupňa vzdelania (segment formálneho školského vzdelávania dospelých - druhošancové vzdelávanie). Veľká časť marginalizovaných dospelých, obzvlášť obyvateľov rómskych segregovaných a separovaných komunít, dosahuje generačne veľmi nízku vzdelanostnú úroveň (prevažuje ukončené základné vzdelanie, neukončené základné vzdelanie, špeciálna základná škola). Upozorňujeme na nedostatočné úsilie riešiť tento problém tak v politickej rovine, ako aj v rovine školskej praxe a výskumu. Výskumy sa prevažne zameriavajú na skúmanie motivácie u tých, ktorí sa do vzdelávania zapojili. Našim zámerom je upriamiť pozornosť na otázky motivácie, výrazne spojené s prekážkami k vzdelávaniu rôznej povahy u dospelých znevýhodnených najmä absenciou vzdelania, kvalifikácie a zamestnania vyplývajúcich z ich dlhodobej životnej situácie charakteristickej znakmi kultúry chudoby.
Kľúčové slová: Marginalizácia, motivácia, nízka kvalifikácia, stupne vzdelania, vzdelávanie dospelých

Abstract: In this article, we focus on the issue of motivating low-skilled adults to education and learning. The main problem is the concentration of people with a low or missing level of education in marginalized Roma settlements, but in the text we do not deal exclusively with these adults. In particular, we focus on the motivation to engage in education aimed at increasing the level of education (segment of formal school adult education – second chance education). A large part of marginalized adults, especially residents of Roma segregated and separated communities, reach a very low level of education for generations (predominantly completed primary education, incomplete primary education, special primary school). We draw attention to the insufficient efforts to address this issue both at the political level and at the level of school practice and research. Research is mainly focused on examining the motivation of those who have been involved in education. Our intention is to draw attention to issues of motivation, significantly associated with barriers to education of various kinds of disadvantaged adults, especially those with the lack of education, qualifications and employment resulting from their long-term life situation characterized by signs of a culture of poverty.
Key words: Marginalization, motivation, low qualification, levels of education, adult education

Foto: Rudolf Baranovič - fotoobrázky života okolo nás (2020)Foto: Rudolf Baranovič - fotoobrázky života okolo nás (2020)

Múdrosť ako ideálny cieľ vzdelávania a učenia sa dospelých

dec 10 2020

Wisdom as an ideal goal of adult education and learning

Abstrakt: Autori chápu múdrosť ako ideálny cieľ všetkých (auto)formatívnych snáh tak v dospelosti, ako aj počas celého života človeka. Múdrosť považujú za najvyššiu schopnosť operatívneho a duchovno-etického zvládania úloh v nekonečnej rozmanitosti rýchlo sa meniacej pracovnej a životnej reality. Autori ponúkajú úvahu nad múdrosťou, jej významom a nad možnosťami, ako sa k nej priblížiť pomocou vzdelávania a učenia sa dospelých.
Kľúčové slová: Múdrosť. Celoživotné učenie. Všeobecné vzdelanie. Kompetencie. Vzdelávanie a učenie sa dospelých. Stupídnosť. Schéma.

Abstract: The authors understand wisdom as the ideal goal of all (auto)formative endeavors, both in adulthood and throughout the life of an individual. They consider wisdom to be the ultimate ability of operative and spiritual-ethical management of tasks in the infinite variety of rapidly changing work and life realities. The authors offer a reflection of wisdom, its meaning and ways in which it can be approached through adult education and learning.
Keywords: Wisdom. Lifelong learning. Liberal education. Competences. Adult education and learning. Stupidity. Scheme.

Foto: Rudolf Baranovič - fotoobrázky života okolo nás (2020). Autorská výstava Peter a Veronika Marek, Stredoeurópsky dom fotografie v Bratislave.Foto: Rudolf Baranovič - fotoobrázky života okolo nás (2020). Autorská výstava Peter a Veronika Marek, Stredoeurópsky dom fotografie v Bratislave.

Náčrt gestalt terapeutických možností rozvoja docility dospelých uplatniteľných v andragogickej teórii a praxi

dec 2 2020

Design of gestalt theoretical possibilities for the development of the adult docility applicable in andragogical theory and practice

Abstrakt: Autori tejto práce predstavujú základné teoreticko-filozofické východiská, princípy a konštrukty psychoterapeutickej modality „Gestalt“. Robia tak s cieľom jednak zefektívniť andragogické pôsobenie smerujúce k ďalšiemu rozvoju docility (schopnosti učiť sa) dospelých a jednak obohatiť andragogickú teóriu a prax. Užitočnosť nimi zvolenej modality pre oblasť vzdelávania a učenia sa dospelých podkladajú jej všeobecným cieľom, ktorým je harmonická osobnosť schopná učiť sa.
Kľúčové slová: Gestalt terapia. Docilita dospelého človeka. Vzdelávanie a učenie sa dospelých. Vzdelávateľ dospelých.

Abstract: The authors of this paper present the fundamental theoretical-philosophical approaches, principles and constructs of the psychotherapeutic modality "Gestalt". Their goal is to improve andragogical actions that further develop the adult docility (ability to learn) more effectively as well as to enrich andragogical theory and practice. The usefulness of the modality they have chosen for the field of adult education is demonstrated by their general objective, namely a harmonious personality capable of learning.
Key words: Gestalt therapy. Adult docility. Adult education and learning. Adult educator.

Foto: Rudolf Baranovič - fotoobrázky života okolo nás (2020)Foto: Rudolf Baranovič - fotoobrázky života okolo nás (2020)

Náčrt vzťahov medzi pojmami etiky a umelej inteligencie

nov 24 2020

Sketch of the relationship between the concepts of ethics and artificial intelligence

Abstrakt: Cieľom tohto príspevku je analýza základných pojmov etiky umelej inteligencie. Vzhľadom k tomu, že táto téma je súčasťou aplikovanej etiky, je nevyhnutné formulovať v tomto kontexte základné pojmy, s ktorými pracuje etika umelej inteligencie. Vychádzame pritom z futurologickej paradigmy, ktorá sa vyznačuje tým, že je otvorená viacerým možným víziám fungovania sveta. Etika má využitie v mnohých odvetviach a odboroch, a v posledných desaťročiach sa stáva témou v kontexte umelej inteligencie. Po preštudovaní literatúry som zistila istú nejednotnosť v pojmoch, preto sa v tomto príspevku pokúsim načrtnúť možnosti jednotlivých odborných termínov z pozície etiky. V prvých častiach práce sa zameriavam na vysvetlenie samotného pojmu človek, umelá inteligencia a etika, v nasledujúcej časti ich dávam do vzájomného vzťahu. Ide o náčrt možného chápania nových vzťahov v rámci novo formulovanej budúcnosti. Použili sme metódu teoretickej analýzy internetových textov, kníh a odborných štúdií. V rámci práce sme používali aj logicko-vecnú analýzu, na základe ktorej sme spájali poznatky do návrhov rozšírených, prípadne nových možných definícií pojmov, vzťahujúcich sa k etike umelej inteligencie.
Kľúčové slová: etika, umelá inteligencia, človek, spoločnosť

Abstract: The aim of this paper is to analyze the basic concepts of artificial intelligence ethics. Given that this topic is part of applied ethics, it is necessary to formulate in this context the basic concepts with which the ethics of artificial intelligence works. We start from the futurological paradigm, which is characterized by the fact that it is open to several possible visions of the functioning of the world. Ethics has applications in many industries and disciplines, and in recent decades it has become a topic in the context of artificial intelligence. After studying the literature, I found a certain inconsistency in terms, so in this article I will try to outline the possibilities of individual technical terms from the position of ethics. In the first parts of the work I focus on explaining the very concept of man, artificial intelligence and ethics, in the following part I put them into a relationship. It is an outline of a possible understanding of new relationships within a newly formulated future. We used the method of theoretical analysis of Internet texts, books and professional studies. As part of the work, we also used a logical-factual analysis, on the basis of which we combined knowledge into proposals for extended or new possible definitions of terms related to the ethics of artificial intelligence.
Key words: ethics, artificial intelligence, man, society

Foto: Rudolf Baranovič (2020)Foto: Rudolf Baranovič (2020)

Články z andragogiky nájdete aj u nás

nov 12 2020

Vážení čitatelia a autori,
pripravili sme pre Vás kategóriu článkov z oblasti andragogiky. Články z tejto oblasti boli doteraz zaraďované pre svoju multidisplinárnosť do viacerých kategórií. Veríme, že táto zmena, po ktorej budú v jednej kategórii ANDRAGOGIKA osloví aj andragógov a využujú možnosť publikovania v časopise Prohuman, ktorý je už zaradené vo vedeckých databázach EBSCO.

Concept of educational social work - background ©

okt 30 2020

Koncept edukačnej sociálnej práce – východiská1©

Abstract: In this paper we present the author´s innovative concept The educational social work, characterizes the social reality of people in the postmodern age which creates a new identity of social work and a new identity of social client. We based on the assumption that the most effective ways and means of social help is lifelong learning and social education of adults. Justifies the inclusion of the educational social work in the system of social work as the science and emphasize the practical necesity of educational social help to adults.
Key words: Educational social work, identity of the social client, the educational social help.

Abstrakt: V príspevku prezentujeme autorský inovatívny koncept Edukačná sociálna práca, charakterizujeme sociálnu realitu ľudí v súčasnej dobe, v ktorej sa formuje nová identita sociálnej práce a nová identita sociálneho klienta. Vychádzame z predpokladu, že najúčinnejším spôsobom i prostriedkom sociálnej pomoci je celoživotné učenie sa a sociálna edukácia dospelých ľudí. Zdôvodňujeme zaradenie edukačnej sociálnej práce v systéme vedy sociálna práca a zdôrazňujeme praktickú potrebnosť edukačnej sociálnej pomoci dospelým.
Kľúčové slová: Edukačná sociálna práca, identita sociálneho klienta, edukačná sociálna pomoc.

Foto: Rudolf Baranovič - fotoobrázky života okolo nás (2020)Foto: Rudolf Baranovič - fotoobrázky života okolo nás (2020)

Pozitíva a negatíva profesionálneho rodičovstva a jeho charakteristika

okt 10 2020

The positives and negatives of professional parenthood and characteristic of it

Abstrakt: Článok sa zaoberá pozitívami a negatívami profesionálneho rodičovstva, pri ktorých zdôrazňujeme význam a prínos v náhradnej starostlivosti. Orientujeme sa na názory a postoje verejnosti k danej problematike, a to kvantitatívnym výskumom, kde rozoberieme jeho výsledky.
Kľúčové slová: Dieťa. Profesionálna rodina. Rodič. Rodina. Spoločnosť.

Abstract: The article is dealing with the positives and negatives of professional parenthood and we point out the importance and benefit of alternative care. We focus on public opinions and attitudes to the issue and that with quantitative research where we discuss its results.
Keywords: Child Professional family, Parent, Family, Society.

„Vytvárajme deťom stabilnú rodinu, starajme sa o nich a milujme svoje deti, lebo ten, kto hýbe kolískou, hýbe celým svetom.“
sv. Ján Pavol II.

Foto: Rudolf Baranovič - fotoobrázky života okolo nás (2020)Foto: Rudolf Baranovič - fotoobrázky života okolo nás (2020)

Agilný prístup: Ako transformovať dynamiku a motiváciu v tíme?

sep 24 2020

Agile approach: How to transform dynamics and motivation within a team?

Abstrakt: Aktuálnym trendom v profesijnej andragogike je upriamenie pozornosti z jednotlivcov na pracovné tímy, pretože väčšina práce je vykonávaná v tímoch. Článok je zameraný na širšie súvislosti spokojnosti zamestnancov, angažovanosť, motiváciu, atribúty zvyšujúce spokojnosť tímov, zásady transformácie riadenia na agilnejšie a na kľúčové aspekty odlišností, z ktorých vyplýva rôzna úspešnosť tímov. Prezentujeme výsledky výskumu z pohľadu teórie a praxe, preukazujúce, že agilný manažment prispieva k vyššej angažovanosti a motivovanosti zamestnancov. Zdôrazňujeme dôležitosť tímovej dynamiky, synergie, tímovej spokojnosti, motivácie, tímovej morálky a ich dosah na výkonnosť pracovných tímov prostredníctvom agilného manažmentu. Tento prístup prináša radosť zo zmysluplnej práce, osobnostný rozvoj. Presunutím kompetencií na tímy stúpa ich autonómia, sebavedomie, zodpovednosť, agilita i výkon.
Kľúčové slová: agilita, psychológia tímov, spokojné tímy, tímová dynamika, vnútorná motivácia.

Abstract: The current trend in professional andragogy focuses attention on business teams rather than individuals, due to the fact that the major part of work is performed within teams. The article looks at the broader context of employee satisfaction, engagement, motivation, job attributes which increases team satisfaction, the principles of transforming management to be more agile, and the key aspects of diversity which affect various team success assessments. We present research results from the theory and practical view showing that agile management contributes to higher engagement and motivation of employees. We emphasise the importance of team dynamics, synergy, team satisfaction, motivation, team morale and their impact on the performance of work teams by agile management. This approach brings the joy of meaningful work, personal development. By shifting the competencies to a team, it increases their autonomy, confidence, responsibility, agility and performance.
Keywords: agility, team psychology, team happiness, team dynamics, intrinsic motivation.

Zaobchádzajte s ľuďmi ako keby boli tým, čím by mohli byť a pomôžete im stať sa tým, čím sú schopní sa stať.
J. W. Goethe

Druhošancové vzdelávanie v akčných plánoch menej rozvinutých okresov Slovenska

sep 7 2020

Second chance education in the action plans of the less developed districts' development of Slovakia

Abstrakt: Programy ďalšieho vzdelávania zamerané na osvojenie jednoduchých pracovných zručností udržiavajú dospelých s nízkou úrovňou kvalifikácie na neistých a málo platených pracovných miestach, bez možnosti získať si lepšie ohodnotenú kvalifikovanú prácu a zachovávajú generačný cyklus vylúčenia a chudoby. Vzdelávanie dospelých bez základného vzdelania (ISCED 100) a so základným vzdelaním (ISCED 244) je na Slovensku v gescii Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu, ale i Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny, nakoľko väčšinu dlhodobo nezamestnaných tvoria práve dospelí bez základného vzdelania a so základným vzdelaním. Vytvorenú možnosť pre dospelých získať vzdelanie, či zvýšiť si stupeň vzdelania, považujeme za jeden z krokov smerujúcich k prerušeniu generačného cyklu chudoby a v kontexte rozvoja regiónov a okresov Slovenska za jeden z faktorov ich dlhodobého a udržateľného rozvoja. V štúdii poskytujeme výsledky sekundárnej analýzy akčných plánov rozvoja menej rozvinutých okresov Slovenska, v ktorej sme sa zamerali na prisudzovaný význam druhošancového vzdelávania dospelých bez základného vzdelania (ISCED 100) a so základným vzdelaním (ISCED 244) pre rozvoj menej rozvinutých okresov Slovenska.
Kľúčové slová: celoživotné vzdelávanie, druhošancové vzdelávanie, ďalšie vzdelávanie, dospelí bez základného vzdelania, dospelí so základným vzdelaním, menej rozvinutý okres, akčný plán rozvoja okresu.

Abstract: The programs of further education concentrated on the acquiring of the simple working skills keep the adults having low level of qualification on unstable and poorly paid working positions, without an opportunity to gain a better-paid qualified job and they maintain the generation cycle of exclusion and poverty. Educating of adults without primary education (ISCED 100) and with primary education (ISCED 244) is in Slovakia under the control of Ministry of Education, Science, Research and Sport but also of Ministry of Labor, Social Affairs and Family, because people, who are unemployed for a long time, are mainly adults without primary education and with primary education. We consider this opportunity for adults to gain education or increase their level of education to be one of the steps leading towards the interrupting of the generation cycle of poverty and, in the context of the development of regions and districts in Slovakia, to be one of the factors of their long-term and sustainable development. This study provides results of the secondary analysis of the actions plans of the less developed Slovakia's districts' development, in which we concentrated on the attributed meaning of the second chance education of adults without primary education (ISCED 100) and with primary education (ISCED 244) for the development of the less developed districts of Slovakia.
Key words: lifelong education, second chance education, further education, adults without primary education, adults with primary education, less developed district, action plan of the district's development.

Formovanie edukačného sociálneho poradenstva

aug 10 2020

Forming of the educational social counselling

Abstrakt: V príspevku sa zameriame na vymedzenie a formovanie edukačného sociálneho poradenstva ako druhu a prostriedku sociálnej prevencie pre dospelé osoby.
Kľúčové slová: edukačné sociálne poradenstvo, dospelí klienti.

Abstract: In the paper we focussed to the formulation of educational social counselling as a tool of social prevention for adult persons.
Key words: educational social counselling, adult clients.

Ilustrácia: akad. mal. Veronika Lučeničová Gabčová PhD.Ilustrácia: akad. mal. Veronika Lučeničová Gabčová PhD.

Prepojenie edukácie a sociálneho poradenstva

aug 10 2020

Linking of education and social counselling

Abstrakt: V príspevku navrhujeme integrujúci a interdisciplinárny prístup v sociálnom poradenstve pre dospelých sociálnych klientov (jednotlivcov a sociálne skupiny).
Kľúčové slová: edukácia, sociálne poradenstvo

Abstract: In the paper we suggest an integrative and interdisciplinary approach in the social counselling for adult social clients (persons and groups).
Key words: education, social counseling

Ilustrácia: akad. mal. Veronika Lučeničová Gabčová PhD.Ilustrácia: akad. mal. Veronika Lučeničová Gabčová PhD.

Recenzia publikácie: Postavenie a význam assessment centier pri znižovaní fluktuácie zamestnanacov

júl 24 2020

Publication review: The position and importance of assessment centers in reducing employee turnover

PETROVÁ, G. – ZIMANOVÁ, R. 2018. Postavenie a význam assessment centier pri znižovaní fluktuácie zamestnancov. Praha: Česká andragogická společnost, z.s., 2018. 72 s. ISBN 978-80-906894-6-6.

Abstrakt: Publikácia ponúka v troch kapitolách spracovanie problematiky development centier z pohľadu stability a spokojnosti zamestnancov, ako aj pracovnej motivácie. Upriamuje pozornosť na rozvojové assessment centrá, s cieľom nachádzať súvislosti a spojitosti so stabilitou, fluktuáciou zamestnancov, pracovnou spokojnosťou ako i pracovnou motiváciou.
Kľúčové slová: assessment a development centrá, fluktuácia, pracovná motivácia.

Abstract: In three chapters, the publication offers an elaboration of the issue of development centers from the point of view of stability and employee satisfaction, as well as work motivation. It draws attention to development assessment centers, in order to find connections and connections with stability, employee turnover, job satisfaction as well as work motivation.
Key words: assessment and development center, turnover, work motivation.

Recenzia monografie Kompetence ve vzdělávání dospělých

jún 29 2020

VETEŠKA, Jaroslav. 2010. Kompetence ve vzdělávání dospělých. Pedagogické, andragogické a sociálne aspekty. Praha : Univerzita Jana Amose Komenského Praha. 200 s. ISBN 978-80-86723-98-3.

Téma kompetencií vo vzdelávaní nielen dospelých je už pár rokov stále zaujímavá. Ako uvádza sám autor: „Nové ponímanie a modelovanie kurikula vzdelávania dospelých vychádza z kompetenčného poňatia, ktoré významne ovplyvnilo edukačnú realitu na prelome 20. storočia. Je preto nevyhnutné teoreticky, metodologicky a aplikačne popísať a analyzovať túto oblasť interdisciplinárnou optikou.“ (s. 35).

Gamifikácia vo vzdelávaní dospelých

máj 6 2020

Gamification in adult education

Abstrakt: Príspevok rozoberá gamifikáciu ako spôsob vo vzdelávaní dospelých. V teoretickej rovine na základe rozpracovania zahraničných príkladov popisujeme dva základné herné dizajny, podľa ktorých sa tvoria univerzálne gamifikované projekty. Súčasťou je aj prehľad mobilných aplikácií slúžiacich pre gamifikované vzdelávanie nie len dospelej časti populácie. Gamifikáciu je možné objaviť aj vo firemnom vzdelávaní, kde taktiež vie byť prínosom.
Kľúčové slová: gamifikácia, vzdelávanie dospelých, herný dizajn, vzdelávanie na pracovisku

Abstract: This paper discusses gamification as a way of adult education. In theoretical level based on the elaboration of foreign examples, we describe two elementary game designs accordich to which are created universal gamified projects. Overview of mobile applications used for gamified education not just for the adult par of population are also include. Gamification can be also found in corporate education, where it can also have its benefits.
Key words: gamification, adult education, game design, corporate learning

Radi publikujete ale nemáte dobrú skúsenosť s inými časopismi? Publikujte v časopise Prohuman. Hľadáme práve Vás!